Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHervik, Sigbjørn
dc.contributor.authorSeland, Didrik
dc.date.accessioned2022-11-17T16:52:10Z
dc.date.available2022-11-17T16:52:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:93770545:23050953
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3032583
dc.description.abstractDette prosjektet baserer seg på Robert Kaplinskys (Kaplinsky, 2020) teori om «Open Middle Math», og har som mål å undersøke om undervisning med dette kan bidra til dybdelæring hos elever. I forbindelse med prosjektet ble det foretatt en datainnsamling i to utvalgsklasser ved en videregående skole. Datagrunnlaget består av elevenes svar på «Open Middle Math»-oppgaver og en spørreundersøkelse med fokus på elevenes opplevelse av å jobbe med disse oppgavene. Observasjoner fra timene, som engasjement og matematiske diskusjoner har også blitt vektlagt. Bakgrunnen for oppgavevalget dreier seg om skolens store fokus på dybdelæring (Nosrati & Wæge, 2018). Samtidig er det også interessant å utforske nye undervisningsmetoder for å kunne gi elevene en variert og god undervisning. Bruken av varierte undervisningsmetoder kan være med på å gjøre matematikkfaget mer interessant og morsomt for elevene, og det vil derfor være spennende å undersøke om «Open Middle Math» kan være noe elevene liker, samtidig som det bidrar til dybdelæring. Resultatene fra prosjektet indikerer at undervisning med «Open Middle Math» kan være en god bidragsyter til dybdelæring hos elever. Dette vises spesielt i delene av undervisningen hvor elevene må vurdere hvilken metode de skal bruke, reflektere over egen oppgaveløsning og diskutere forskjellige løsningsmetoder med andre elever. Resultatene viser også at «Open Middle Math»-oppgavene kan hjelpe læreren å oppdage misoppfatninger hos elevene, og at klasseromsdiskusjonene er gode til å rette opp i disse misoppfatningene. Fra spørreundersøkelsen indikerer også resultatene at de fleste elevene følte at de lærte noe av å jobbe med «Open Middle Math», og at det var noe de gjerne ville fortsette å jobbe med.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title"Open Middle Math" og dets bidrag til dybdelæring i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel