Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHervik, Sigbjørn
dc.contributor.authorNesheim, Sigrunn Westersjø
dc.date.accessioned2022-11-17T16:52:11Z
dc.date.available2022-11-17T16:52:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:93770545:22367438
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3032584
dc.description.abstractDenne oppgaven trekker frem undervisningskonseptet Open Middle Math (Kaplinsky, Open Middle Math, 2020) og drøfter om dette konseptet bidrar til dybdelæring i matematikk. For å besvare dette spørsmålet er det gjennomført totalt tre undervisningsøkter hvor utvalgsgruppen på 25 elever, som hadde R2 matematikk, besvarte ulike Open Middle Math oppgaver. Høsten 2020 begynte innføringen av det nye læreplanverket, Fagfornyelsen, og det er dette som er bakgrunnen for studien. Med Fagfornyelsen kommer det nye krav til hva elevene skal lære i den norske skolen. Det medfører at undervisningsmetodene også må endres. Et av flere nye krav er at elevene skal mestre dybdelæring. Intensjonen til Open Middle Math er at elevene skal utvikle sine dybdekunnskaper, i tillegg til at pedagogen som underviser lettere vil oppdage hvilke dybdekunnskaper eleven innehar. Målet med oppgaven er å undersøke om intensjonen stemmer med realiteten. Oppgaven er en kvalitativ undersøkelse, basert på definisjonen hentet fra Helsebiblioteket.no (Helsebiblioteket.no, 2016). Resultatet av datainnsamlingen, som består av utvalgsgruppens besvarelser på totalt ni Open Middle Math oppgaver, analyseres. Basert på analysen, vil det avslutningsvis komme en logisk konklusjon på problemstillingen. Konklusjonen er at undervisningskonseptet Open Middle Math har et positivt bidrag til dybdelæring i matematikk, i hvert fall i den norske, videregående skolen. Gjennom løsing av Open Middle Math oppgaver må elevene anvende kunnskap innenfor matematikk ved å bruke dybdekunnskaper. Dette viser seg å resultere i at elevene blir generelt bedre til å løse matematiske problemer.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleOpen Middle Math og dybdelæring i Matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel