«Da går jeg hjem og googler det i stedet». Improvisasjon og medskaping i møter mellom elever og rådgivere
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3039115Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2022, 7 (1), 1-14. 10.15845/ntvp.v7i1.3361Sammendrag
Basert på fokusgruppeintervjuer undersøker denne studien hvordan elever opplever møter med rådgivere i ungdomsskoler og videregående skoler. Individualisering danner en sentral kontekst for elevers valgprosesser. Improvisasjon, forstått som rådgiveres varhet for elevenes ønsker og behov og evne til å være til stede i her-og-nå-situasjonen, brukes for å belyse elevenes opplevelser av å møte rådgiveren. Rådgiverens balansekunst mellominformasjon, refleksjon og handlingsorientering ser ut til å være sentral for at eleven skal oppleve et godt møte med rådgiveren. Funnene tyder på at rådgiverens evne til improvisasjon og hennes/hans evne til å se og forstå eleven har betydning for hvordan rådgiveren oppleves. Dette ser ut til å kreve en balanse mellom å oppfatte elevens ønsker og behov og å tilpasse rolleutøvelsen til dette. Studien foreslår at dette kan gjøres gjennom en improvisasjonsbasert rådgivningspraksis. Videre fremkommer det at hvis eleven får anledning til å være medskaper i egne valgprosesser, kan dette bidra til at eleven ønsker videre kontakt med rådgiver.