Fortellinger om utestenging og klassemiljø
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3056420Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Jahnsen, H., & Støen, J. (2021). Fortellinger om utestenging og klassemiljø. Paideia, (21), 26-37.Sammendrag
Skolene vi veileder sier at de vanskeligste mobbesakene er utestenging blant jenter. Vi har undersøkt en slik sak. Mariell som ble utestengt, en lærer, en skoleleder og elevens forelder forteller om det som skjedde. Hensikt er å belyse hvordan ulike perspektiver bidrar til å øke kompleksiteten i saker om utestengelse og åpner opp for flere innfallsvinkler til å forstå og løse sakene i praksis. De negative omtalene av fem jenters arbeid med å finne sin plass i fellesskapet sammen med sprikende forståelser av situasjonen førte til marginalisering av jentene. Grensemarkeringene for vennskap i jentegruppen ble skarpere og gjorde utestengingen mulig. Resultatene kan bidra til at lærere blir bedre rustet til å forebygge utestenging og til å hjelpe elever i liknende situasjoner.