Show simple item record

dc.contributor.authorJahnsen, Hanne
dc.contributor.authorStøen, Janne
dc.date.accessioned2023-03-07T11:55:27Z
dc.date.available2023-03-07T11:55:27Z
dc.date.created2022-01-19T20:13:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationJahnsen, H., & Støen, J. (2021). Fortellinger om utestenging og klassemiljø. Paideia, (21), 26-37.en_US
dc.identifier.issn1904-9633
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3056420
dc.description.abstractSkolene vi veileder sier at de vanskeligste mobbesakene er utestenging blant jenter. Vi har undersøkt en slik sak. Mariell som ble utestengt, en lærer, en skoleleder og elevens forelder forteller om det som skjedde. Hensikt er å belyse hvordan ulike perspektiver bidrar til å øke kompleksiteten i saker om utestengelse og åpner opp for flere innfallsvinkler til å forstå og løse sakene i praksis. De negative omtalene av fem jenters arbeid med å finne sin plass i fellesskapet sammen med sprikende forståelser av situasjonen førte til marginalisering av jentene. Grensemarkeringene for vennskap i jentegruppen ble skarpere og gjorde utestengingen mulig. Resultatene kan bidra til at lærere blir bedre rustet til å forebygge utestenging og til å hjelpe elever i liknende situasjoner.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSenter for praksisrettet utdanningsforskning SEPU (Høgskolen i Innlandet, Norge), Laboratorium for praksisrettet dagtilbuds- og skoleforskning LSP på Institut for Kultur og Læring (Aalborg Universitet), Justice, Education and Didactics JEDi (Högskolan i Borås Sverige), Dafolo Forlag.en_US
dc.titleFortellinger om utestenging og klassemiljøen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderThe owners/authorsen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber26-36en_US
dc.source.journalPaideiaen_US
dc.source.issue21en_US
dc.identifier.cristin1985407
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record