Show simple item record

dc.contributor.advisorWiberg, Synne
dc.contributor.authorLiverød, Josefine, A.
dc.date.accessioned2023-06-14T15:51:21Z
dc.date.available2023-06-14T15:51:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:144958821:145396688
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3071392
dc.description.abstractDet å finne måter å øke effekten av styrketrening på er viktig for både toppidrettsutøvere og trenere, behandlere og pasienter, og ikke minst for den vanlige Ola Nordmann som trener på treningssenter for å få en sterkere kropp og bedre helse. Det å bruke «Augmented feedback» (Utvidet tilbakemelding direkte oversatt) på hastighetsstyrt trening (VBT) har vist seg å være gunstig for uansett hvilken kvalitet utøveren skulle ville utvikle, enteno om det er fart, styrke eller power (Argus et al., 2011, Harries et al., 2012, Keller et al., 2014, Zhang et al., 2021). Hvorvidt denne effekten varer utover de settene man mottar feedback på er ikke fastslått. Hva skjer når man så tar vekk tilbakemeldingen? For å undersøke dette målte studiet løftehastighet i knebøy gjennom 3 sett med 5 repetisjoner. Testgruppen (N=18) fikk visuell feedback på løftehastighet på sitt andre sett, mens sett 1 og 3 ble utført uten feedback. Kontrollgruppen (N=11) gjorde alle tre sett uten feedback. Power ble også målt for å ha et ekstra mål å se etter trender på. Resultatene viste at testgruppen økte hastighet signifikant fra sett 1 til 2 og 1 til 3, mens fra sett 2 til 3 var det ingen signifikant forskjell. Kontrollgruppen derimot sank signifikant for hvert sett lagt til. Når endringene fra sett 1 til 2 og 1 til 3 ble sammenlignet med hverandre så fant man signifikant forskjell (S1-2: p = 0.001, og S1-3: p = <0.001). Dette tyder på at (1) den prestasjonsøkende effekten av å gi visuell feedback på løftehastighet øker prestasjon, og (2) effekten påvirker settet etter selv når man ikke lenger mottar feedback.
dc.description.abstractMaximizing potential gains of resistance training (RT) is beneficial for both top athletes and their coaches, clinicians, and rehabilitation patients, as well as the regular gym goer. The use of augmented feedback on velocity-based training (VBT) has shown to be beneficial for different RT goals, whether it be strength, speed, or power (Argus et al., 2011, Harries et al., 2012, Keller et al., 2014, Zhang et al., 2021), whichever might be suited for the type of athlete or goal in mind. However, whether the increased performance when adding feedback is a lasting effect is not established. What happens when feedback is removed? To examine this question this study measured lifting velocity in the squat through sets of 5 repetitions, with the test group (Feedback group=FG, N=18) receiving visual augmented feedback in their second set, while set one and three were done without feedback. The control group (CG, N=11) did all three sets without feedback. Power was also measured to look for tendencies. Paired sample t-tests revealed a significant increase in velocity from Set 1 to Set 2 in the FG, and from Set 1 to Set 3, while no significant change from Set 2 to 3, showing the effect of feedback and that removing feedback did not reverse the effect. The paired t-test in the CG found a significant decrease in velocity for each set added. Changes in velocity from Set 1 to 2 and Set 1 to 3 were then compared between groups. There was a significant difference between groups from Set 1 - 2 (p = 0.001) and from Set 1 - 3 (p = <0.001). These results show that (1) adding visual augmented feedback increase lifting performance, and (2) that the effect of the feedback last beyond the initial set where feedback was provided. Keywords: Feedback, Visual Augmented Feedback, VBT
dc.languageeng
dc.publisheruis
dc.titleEffekten av å tilføre og ta bort feedback: Visuell tilbakemelding ("Augmented Feedback" ) øker prestasjon selv etter feedback ikke lenger gis.
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record