Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMargoni, Francesco
dc.contributor.authorOhran, Sara
dc.date.accessioned2023-06-14T15:51:27Z
dc.date.available2023-06-14T15:51:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:144958821:145396706
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3071398
dc.description.abstractDenne studien tar sikte på å undersøke hvilke signaler mennesker bruker for å attribuere legitimt lederskap. Deltakerne (N= 30, Malder= 26. 07 år) ble presentert med videoer som viser forskjellige sosiale interaksjoner mellom tre røde protagonister og en gul agent. Vi testet om det å bukke, gi en fordel, pålegge en kostnad, motta en hyllest og størrelse ble brukt som signaler for å attribuere legitimt lederskap til en agent. Resultatene våre viste at måten vi attribuerer lederskap til agenter ikke er tilfeldig og er basert på karakteristikkene til lederens og tilhengernes atferd. Signalet som hadde størst innvirkning var å bukke (det faktum at protagonistene bøyde seg ned foran en agent), mens det å pålegge en kostnad ble assosiert med mobbing og ikke til respekt-basert sosial makt eller lederskap. Denne forskningen bidrar til bedre forståelse av hvordan legitim ledelse tilskrives og hvilke signaler som brukes i denne prosessen. Disse funnene kan brukes på en rekke forskjellige felt, for eksempel i opplæring av ledere for å gjøre organisasjoner bedre rustet til å velge og trene effektive ledere. Nøkkelord: lederskap, sosiale relasjoner, bøying, pålegge en kostnad, autoritet, respekt-basert makt, frykt-basert makt.
dc.description.abstractThis study aims to investigate what cues people use to attribute legitimate leadership. Participants (N = 30, Mage = 26.07 years) were presented with videos portraying different social interactions between three protagonists and a main agent. We tested whether bowing, conferring a benefit, imposing a cost, receiving a tribute, and size were used as cues to attribute legitimate leadership to the agent. Our results showed that the way we attribute leadership to agents is not random and is based on the characteristics of the leader’s and the followers’ behavior. The cue that had the strongest impact on the attribution of leadership was bowing (the fact that the protagonists bowed down for the agent), whereas imposing a cost cues were simply associated to bullying and not to respect-based social power or leadership. This research contributes to improving our understanding of how legitimate leadership is attributed and what cues are used in this process. These findings could be applied in a range of different fields, such as in leader-training programs to make organizations better equipped to select and train effective leaders. Keywords: leadership, social relations, bowing, imposing a cost, authority, respect-based power, fear-based power.
dc.languageeng
dc.publisheruis
dc.titleAttribusjon av Lederskapssignaler: En Kvantitativ Studie Om Hvordan Voksne Tilskriver Lederskap
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel