Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerge, Ingeborg Margrete
dc.contributor.authorBakken, Arild Michel
dc.contributor.authorSkaftun, Atle
dc.date.accessioned2023-06-26T13:03:07Z
dc.date.available2023-06-26T13:03:07Z
dc.date.created2023-05-12T16:17:48Z
dc.date.issued2023-05
dc.identifier.citationBerge, I.M., Bakken, A.M., Skaftun, A. (2023) Nordic Journal of Literacy Research, 9 (1), 91-108.en_US
dc.identifier.issn2464-1596
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073262
dc.description.abstractDenne artikkelen undersøker hvordan læreren legger til rette for elevenes deltakelse i tekstsamtaler på 2. trinn og hvilken faglig praksis som er representert i disse samtalene. I analysene tar vi utgangspunkt i Mortimer og Scotts (2003) rammeverk for å gripe og beskrive talens betydning og funksjon knyttet til undervisning og læring i skolefag, og vi knytter elevenes faglige praksis til Shanahan og Shanahans (2008) sortering i tre nivå av literacyutvikling: basic, intermediate og disciplinary literacy. Resultatene indikerer at lærernes bruk av tekster er avgjørende for hva slags didaktiske formål som settes i spill i undervisningen, og at tydeligere faglig forankring kombinert med enkle grep kan tilføre tekstarbeidet i begynneropplæringen både dybde og en meningsfull retning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectnorskdidaktikken_US
dc.titlePå sporet av faglighet i begynneropplæringen: tekstsamtaler i norskfageten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Ingeborg Margrete Berge, Arild Michel Bakken, Atle Skaftunen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber91-108en_US
dc.source.volume9en_US
dc.source.journalNordic Journal of Literacy Researchen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.23865/njlr.v9.4038
dc.identifier.cristin2147225
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 256197en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal