dc.contributor.author | Berge, Ingeborg Margrete | |
dc.contributor.author | Bakken, Arild Michel | |
dc.contributor.author | Skaftun, Atle | |
dc.date.accessioned | 2023-06-26T13:03:07Z | |
dc.date.available | 2023-06-26T13:03:07Z | |
dc.date.created | 2023-05-12T16:17:48Z | |
dc.date.issued | 2023-05 | |
dc.identifier.citation | Berge, I.M., Bakken, A.M., Skaftun, A. (2023) Nordic Journal of Literacy Research, 9 (1), 91-108. | en_US |
dc.identifier.issn | 2464-1596 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3073262 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen undersøker hvordan læreren legger til rette for elevenes deltakelse i tekstsamtaler på 2. trinn og hvilken faglig praksis som er representert i disse samtalene. I analysene tar vi utgangspunkt i Mortimer og Scotts (2003) rammeverk for å gripe og beskrive talens betydning og funksjon knyttet til undervisning og læring i skolefag, og vi knytter elevenes faglige praksis til Shanahan og Shanahans (2008) sortering i tre nivå av literacyutvikling: basic, intermediate og disciplinary literacy. Resultatene indikerer at lærernes bruk av tekster er avgjørende for hva slags didaktiske formål som settes i spill i undervisningen, og at tydeligere faglig forankring kombinert med enkle grep kan tilføre tekstarbeidet i begynneropplæringen både dybde og en meningsfull retning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | norskdidaktikk | en_US |
dc.title | På sporet av faglighet i begynneropplæringen: tekstsamtaler i norskfaget | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2023 Ingeborg Margrete Berge, Arild Michel Bakken, Atle Skaftun | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.source.pagenumber | 91-108 | en_US |
dc.source.volume | 9 | en_US |
dc.source.journal | Nordic Journal of Literacy Research | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/njlr.v9.4038 | |
dc.identifier.cristin | 2147225 | |
dc.relation.project | Norges forskningsråd: 256197 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |