Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCorte, Ugo
dc.contributor.authorVeisdal, Maria
dc.date.accessioned2023-06-27T15:51:58Z
dc.date.available2023-06-27T15:51:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147650656:8695516
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073595
dc.description.abstractOppgavens hovedformål har vært å undersøke hva slags motivasjon som ligger bak aktiv deltakelse i et dansemiljø for sosial pardans. For å kunne besvare dette på en god måte, har jeg i tillegg undersøkt tilhørighet og relasjoner mellom danserne, forholdet til intimitet og hva som gir en god danseopplevelse. 255 dansere har besvart min digitale, anonyme spørreundersøkelse. Resultatene viser at humørforbedring og energipåfyll er de sterkeste motivasjonsfaktorene for å drive med sosialdans, på tvers av kjønn, dansestil, alder og sivilstatus. Mestringsfølelse, ønske om å bli en bedre danser, sosialisering, kreativ- og musikalsk utfoldelse, virkelighetsflukt, fysisk trening, følelsesutløp og forbedret selvfølelse er også sterke motivasjonsfaktorer som varierer noe basert på kjønn, alder og dansestil. Få er sterkt motivert av ønske om en partner, men lineær regresjonsanalyse viser at de som motiveres av denne, i tillegg til de som har ønske om å bli en flinkere danser, danser ofte. At føre- og følgeteknikken fungerer godt, også kalt god connection i tillegg til følelsesmessig tilstedeværelse og kontakt er de viktigste elementene i en god danseopplevelse. Å kjenne partner godt er av liten betydning, intimitet i dans er å anse som en relasjonell kvalitet fremfor noe som hører til i en etablert relasjon. Å komme i flytsone er også sterkt motiverende, og denne tilstanden kan sees på som et resultat av et vellykket interaksjonsritual i Collins terminologi. Analyse av sosialdans som interaksjonsritual ved bruk av Collins teori forklarer hvorfor langt de fleste føler tilhørighet til dansemiljøet sitt, og hvordan flere av motivasjonsfaktorene kan karakteriseres som varianter av emosjonell energi.
dc.description.abstractThe main purpose of the assignment has been to investigate what kind of motivation lies behind active participation in a dance environment for social couple dancing. To answer this properly, I have also investigated the sense of belonging and relationships between the dancers, the relationship to intimacy and what makes for a good dance experience. 255 dancers have responded to my digital, anonymous survey. The results show that mood improvement and energy replenishment are the strongest motivational factors for engaging in social dancing, across gender, dance style, age and marital status. Feeling of mastery, desire to become a better dancer, socialisation, creative and musical development, escape from reality, physical exercise, emotional outlet and improved self-esteem are also strong motivational factors that vary somewhat based on gender, age and dance style. Few are strongly motivated by the desire for a partner, but linear regression analysis shows that those who are motivated by this, in addition to those who have the desire to become a better dancer, dance more often. That the lead and follow technique works well, also referred to as having a good connection, in addition to emotional presence are the most important elements for a good dance experience. Knowing your partner well is of little importance, intimacy in dance is to be considered a relational quality rather than something that belongs in an established relationship. Attaining a feeling of flow is also highly motivating, and this state can be seen as the result of a successful interaction ritual in Collins' terminology. Analysis of social dance as an interaction ritual using Collins' theory explains why the vast majority feel a sense of belonging to their dance environment, and how several of the motivational factors can be characterized as variants of emotional energy.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDans deg glad - en motivasjonsstudie av sosialdans som fritidsaktivitet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel