Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSjurseike, Johanne Ranghild
dc.contributor.authorKazmierczak, Wiktoria
dc.date.accessioned2023-06-27T15:52:10Z
dc.date.available2023-06-27T15:52:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147650656:69705344
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073608
dc.description.abstractSammendrag Denne studien er et forsøk på å undersøke hva som skaper tillit og aksept til selvkjørende busser, og om det er forskjeller i oppfatninger og holdninger mellom ulike kjønn- og aldersgrupper. Forskningsspørsmålene tar for seg hvordan kjønn og alder påvirker oppfatninger og holdninger til ny teknologi, hvilke faktorer som skaper tillit og mistillit til teknologi, og hvordan funnene kan brukes til å forbedre utvikling og implementering av ny teknologi. Denne bacheloroppgaven er en integrativ litteraturstudie, med utgangspunkt i Fribergs metode (2017), som inkluderer en analyse av både kvalitative og kvantitative forskningsmetoder. Studien spiller på deltakere fra ulike aldersgrupper og kjønn. Resultatene viser at det faktisk er forskjeller i oppfatninger og holdninger mellom kjønn og aldersgrupper, når det gjelder tillit og mistillit til ny teknologi. Eldre deltakere hadde generelt lavere tillit til teknologien enn yngre deltakere, og kvinner hadde ofte mindre erfaring med teknologi og var mer skeptiske til teknologiske endringer enn menn. Faktorer som påvirket tilliten til teknologi inkluderte pålitelighet, sikkerhet, brukervennlighet og personvern, mens faktorer som påvirket mistilliten inkluderte risiko for tap av personvern og personlige data, teknologisk kompleksitet og bekymringer rundt jobbsikkerhet og automatisering av arbeidsplasser. Studien konkluderer med at det er viktig å ta hensyn til kjønns- og aldersforskjeller når man utvikler og implementerer ny teknologi, og at det er viktig å fokusere på å bygge tillit rundt faktorer som pålitelighet, sikkerhet, brukervennlighet og personvern. Studien gir også forslag til videre forskning på området, inkludert en undersøkelse av kulturelle forskjeller og oppfatninger til teknologi på tvers av land og regioner.
dc.description.abstractAbstract This study is an attempt to investigate what creates trust and acceptance of self-driving buses, and whether there are differences in perceptions and attitudes between different gender and age groups. The research questions address how gender and age affect perceptions and attitudes towards new technology, which factors create trust and distrust in technology, and how the findings can be used to improve the development and implementation of new technology. This bachelor thesis is an integrative literature study, based on Friberg's method (2017), which includes an analysis of both qualitative and quantitative research methods. The study plays on participants from different age groups and genders. The results show that there are indeed differences in perceptions and attitudes between gender and age groups, when it comes to trust and distrust of new technology. Older participants generally had lower trust in technology than younger participants, and women often had less experience with technology and were more skeptical of technological changes than men. Factors influencing trust in technology included reliability, security, ease of use, and privacy, while factors influencing distrust included risk of loss of privacy and personal data, technological complexity, and concerns about job security and workplace automation. The study concludes that it is important to take gender and age differences into account when developing and implementing new technology, and that it is important to focus on building trust around factors such as reliability, security, user-friendliness and privacy. The study also provides suggestions for further research in the area, including an investigation of cultural differences and perceptions of technology across countries and regions.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleTillit og aksept til ny teknologi: en studie av kjønns- og aldersforksjeller i oppfatninger og holdninger til selvkjørende busser
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1268]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel