Innvandrere og arbeidslivet med særlig fokus på innvandrere med flyktningbakgrunn
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3073612Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1300]
Sammendrag
Hensikten med denne oppgaven er å belyse en problemstilling rundt innvandrere og arbeidslivet, med hoved søkelys på innvandrere med flyktningbakgrunn. Jeg presenterer problemstillingen i form av to spørsmål; «Hvordan påvirker flyktningers utdanningsbakgrunn deres muligheter innen arbeidslivet i Norge?» og «Hvorfor flyktningers utdannelse ikke verdsettes like mye som norsk?».
For at jeg skulle finne ut av dette har jeg valgt i utgangspunktet å gjennomføre en litteraturstudie. Jeg gikk gjennom ulike tidligere litteratur om flyktninger og deres utdanningsbakgrunn, og hvordan deres utenlandske utdanning verdsettes i det norske arbeidsmarkedet sammenlignet med utdanning tatt i Norge. Jeg utforsker i denne oppgaven betydningen av å være en flyktning med utenlandsk utdanning, og hvilke utfordringer flyktninger møter for at de skulle bruke sine tidligere kvalifikasjoner og erfaringer i et nytt land, og hvilke muligheter de har for å komme i arbeidslivet. Jeg startet oppgaven med en oversikt over flyktninger i Norge, først startet jeg med begrepsavklaring, og presentasjon av den høye flyktningstrømmen som rammet Norge i 2015. Deretter oversikt over flyktninger i det norske arbeidsmarkedet.
For å belyse problemstillingen, presenterte jeg ulike tilnærminger som viser hvordan flyktningers utenlandsk utdanningen påvirker deres muligheter i arbeidsmarkedet. Jeg avslutter oppgaven med å diskutere hvorfor flyktningers utenlandske utdanning verdsettes mindre enn utdanning tatt i Norge.Som resultat av denne oppgaven, har jeg funnet at utdanning er en avgjørende faktor for at flyktninger skulle komme ut i arbeidslivet. Men flyktninger med utenlandsk utdanning møter flere utfordringer for å bruke den. Det er en rekke andre faktorer må tas i betraktning som vanskeliggjør eller muliggjør at utenlandsk utdanningen vurderes likt som norsk.