Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLaudal, Thomas
dc.contributor.authorApeland, Katrine
dc.contributor.authorHåheim, Trine Øglænd
dc.contributor.authorKireva, Eliana
dc.date.accessioned2023-06-27T15:52:22Z
dc.date.available2023-06-27T15:52:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:145995936:70099695
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073618
dc.description.abstractEn verden hvor alle ressurser effektiviseres og optimaliseres har fremdeles en stor mulighet til å optimalisere den menneskelige ressursen. Formålet til studien er å undersøke hvilken betydning relasjonskvaliteten mellom leder og ansatt har for den ansattes opplevde indre motivasjon. Datainnsamlingen ble utført i en regnskapsbedrift der de ansatte er organisert i team. Hvert team har en teamleder. Vi har i dette studiet studert relasjonen mellom den ansatte og teamleder. For å besvare oppgaven har vi brukt både kvalitativ og kvantitativ metode. Vi benyttet semi-strukturerte intervjuer hos teamledere og spørreundersøkelse hos ansatte. Vi utførte totalt fire intervjuer og fikk totalt 12 respondenter på spørreskjemaet. Intervjuguiden og spørreskjemaet baserer seg på spørsmål fra teoriene IMI og LMX. De ble identifisert tre konkrete tiltak som blir brukt for å skape motivasjon i organisasjonen. Disse tiltakene er følgende konkurranser, selvstyrt hverdag og tilrettelegging av arbeidsoppgaver. Vi ser at alle disse tiltakene i sin helhet dyrker svært lite indre motivasjon. Affekt og lojalitet hadde en tydelig påvirkning på ansattes opplevde verdi i arbeidet, og viste også en signifikant sammenheng mellom affekt og verdi. Respekt for fagkunnskap hadde en negativ effekt på opplevd autonomi. Forholdet mellom leder og ansatt hadde en positiv innvirkning på interesse gjennom dimensjonene lojalitet og affekt. Nøkkelord: Indre motivasjon, motivasjon, Leader-Member Exchange (LMX), Selvdetermineringsteori (SDT), relasjonsledelse
dc.description.abstractA world where all resources are made most effective and optimized, we still have great opportunity to optimize the human resources within the workforce. The purpose of this study is to examine what impact the relationship quality between manager and employee has on the employee's perceived inner motivation. Our thesis statement is “How does the relationship between the leader and the employee affect the employee´s experienced inner motivation.” The data collection was carried out in an accounting firm where the employees are organized in teams. Each team has a team leader. In this study, we have studied the relationship between the employee and team leader. To answer the thesis statement, we have used both qualitative and quantitative methods. We used semi-structured interviews with team leaders and a survey with employees. We conducted a total of four interviews and received a total of 12 respondents to the questionnaire. The interview guide and questionnaire are based on questions from the theories IMI and LMX. Three spesific measures were identified which are used to create motivation in the organisation. These measures are the following competitions, self-directed everyday life and organization of work tasks. We saw that these measures, as a whole cultivate, very little intrinsic motivation. Affect and loyalty had a clear influence on employees' perceived value in work, and also showed a significant connection between affect and value. Respect for professional knowledge had a negative effect on perceived autonomy. The relationship between manager and employee had a positive impact on interest through the dimensions of loyalty and affect. Keywords: Intrinsic motivation, motivation, Leader-Member Exchange (LMX), Self-Determination Theory (SDT), relationship management
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLederrelasjon og indre motivasjon
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel