dc.contributor.advisor | Solheim, Marte Cecilie Wilhelmsen | |
dc.contributor.author | Lea, Silje Denise Rozon | |
dc.contributor.author | Ånestad, Henriette | |
dc.contributor.author | Rozon, Anita Lynn | |
dc.date.accessioned | 2023-06-27T15:52:30Z | |
dc.date.available | 2023-06-27T15:52:30Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:145995936:64259058 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3073627 | |
dc.description.abstract | I denne bachelor oppgaven tas det for seg hvordan motivasjon og trivsel påvirker studenter
ved Handelshøyskolen på Universitetet i Stavanger. Dette med spesielt fokus rettet til 2020-
årskullet. Motivasjon og trivsel er et viktig tema for samfunnet vi befinner oss i, og er med
på å forme og produsere studenter på en måte som fremmer gode kompetanse- og
relasjonsutviklinger.
For å finne ut hva som påvirker studenters motivasjon, og hvilke betydning trivsel og
tilhørighet har til motivasjonen, har vi valgt å gjennomføre et kvalitativt forskningsintervju.
Intervjuet satte til grunn for videre analysering hvor det ble trukket inn ulike psykologiske
teorier og kvantitative resultater fra NOKUTs studiebarometer. Hensikten var å kunne
fortolke meningene bak utsagnene, men også kunne se om det gjenspeilet seg med
underliggende teorier og andre spørreundersøkelser. I tillegg har vi forsøkt å verifisere
innholdet gjennom ulike metoder av validitet og reliabilitet, og holde prosessen så
transparent så mulig. Intervjuene ble lagt med hensyn til å ha semistrukturerte spørsmål slik
at vi kunne få best mulig oppklaring og åpenhet rundt spørsmål og svar.
Resultatene vi sitter igjen med etter hele prosessen, er at det er tydelig flere faktorer som
påvirker motivasjon og trivsel blant økonomistudenter ved Handelshøyskolen på
Universitetet i Stavanger. Effekten av digitalisering viser at det fortsatt er utfordringer
knyttet til digital undervisning og gruppesamarbeid. Det er derimot muligheter for å
implementere digitale verktøy slik at det er engasjerende for studenter. Vi ser gjerne at den
største påvirkningen til motivasjon er trivsel og tilhørighet. Våre funn tilsier at følelsen av
god trivsel og tilhørighet fører til oppfostring av motivasjon blant studentene | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | Hva påvirker motivasjonen til studenter med studiestart 2020 på Handelshøyskolen ved Universitetet i
Stavanger? Hvilken betydning har trivsel og tilhørighet for motivasjonen? | |
dc.type | Bachelor thesis | |