Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkeie, Kristi Bjørnes
dc.contributor.authorRasmussen, Ida
dc.contributor.authorSkogly, Selma
dc.date.accessioned2023-06-27T15:52:32Z
dc.date.available2023-06-27T15:52:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:145995936:70204529
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073629
dc.description.abstractFormålet med oppgaven er å besvare følgende problemstilling: «Hvilke faktorer fører til høy turnover i revisjonsbransjen?» Vi har valgt å fokusere på organisatoriske og menneskelige faktorer for å få en forståelse av hvilke faktorer som fører til høy turnover i revisjonsbransjen. Basert på dette vil oppgaven vår rette seg mot organisasjonspsykologi. For å diskutere våre funn har vi lagt et teoretisk rammeverk for oppgaven som tar utgangspunkt i menneskers individuelle behov, og hvordan organisasjonen kan ta hensyn til dette. Vi har introdusert motivasjonsteorier som definerer hvilke faktorer som må ligge til grunn for at den ansatte skal føle økt motivasjon for arbeidet. Videre tar vi for oss Hackman og Oldhams teori om jobberikelse, som sier noe om hvilke kriterier som må være til stede for at den ansatte skal føle tilknytning til arbeidet. Avslutningsvis introduserer vi i Bakker og Demeroutis JD-R modell, som viser i praksis hvordan organisasjonen kan oppnå høyt motiverte ansatte og gode resultater. For å besvare vår problemstilling, har vi brukt kvalitativ metode. Vi har gjennom forskningsintervju av tidligere ansatte i revisjon samlet inn data om deres oppfatning av bransjen og deres karriere i revisjon. Basert på vår problemstilling er det tre faktorer vi mener representerer de grunnleggende elementene for at den ansatte skal ønske en lang karriere i revisjon. De tre faktorene er: motivasjon, arbeidsmengde og arbeidsmiljø. Det viktigste funnet fra intervjuene er at det er en ubalanse mellom kravene som stilles til arbeidet og organisasjonens tilbud av ressurser for å veie opp for det. I revisjonsbransjen er arbeidsbelastningen delvis sesongbasert. Det betyr at i perioder med høy aktivitet må organisasjonen tilby tilstrekkelig kompensasjon for å opprettholde trivsel og høy motivasjon blant de ansatte.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to answer the following research question: “What factors contribute to high turnover in the auditing industry?” Both organizational and human factors have been chosen as the focus to gain an overview of the changes that are necessary to reduce turnover in the auditing industry. Therefore, the focus of this study is directed towards organizational psychology. To discuss our findings, we have developed a theoretical framework that focuses on individual needs and how the organization can accommodate them. We have introduced motivational theories that define the factors that must be present for employees to feel increased motivation for their work. Furthermore, we have discussed Hackman and Oldham’s theory of job enrichment, which sheds light on the criteria that must be present for employees to feel a sense of attachment to their work. Lastly, we have introduced the JD-R model developed by Bakker and Demerouti. The model demonstrates how organizations can achieve highly motivated employees and good results for the organization in practice. To answer our research question, we have used a qualitative research method. Through research interviews with former employees in auditing, we have collected data on their perception of the industry and their careers in auditing. Based on our research question, we have selected three factors that we believe represent what must be present in the workplace for employees to desire a long career in the auditing industry. The factors are motivation, workload, and work environment. The main findings of this study reveal an imbalance between the demands of the job and the resources offered by the organization. In the auditing industry, the workload is partially seasonally based. This means that during periods of high activity, the organization must offer sufficient compensation to maintain the well-being and high motivation of employees.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvilke faktorer fører til høy turnover i revisjon?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel