Airbnbs strategiske konkurranseeffekter på hotellbransjen
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3073690Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag:
Denne oppgaven undersøker problemstillingen “Utgjør Airbnbs forretningsstrategi en trussel for hotellbransjen?". Oppgaven undersøker fremveksten av og utviklingen til det største selskapet innen delingsøkonomi, Airbnb. Delingsøkonomi er i vekst, og er et spennende tema med stadige innovasjoner. Derfor er det interessant å undersøke et såpass nyskapende selskap som eksisterer i en svært gammel bransje, overnattingsbransjen. Hotellbransjen er også i utvikling, men spørsmålet er om tradisjonelle hoteller klarer å henge med på trendene og innovasjonene i et raskt nok tempo.For å undersøke om Airbnb sin forretningsstrategi kan gi utgjøre en trussel forhotellbransjen er det benyttet en makroanalyse og en bransjeanalyse av overnattingsbransjen. Makroanalysen er en PESTEL-analyse som tar for seg de politiske, økonomiske, sosiokulturelle, teknologiske, miljømessige og legale forhold som påvirker overnattingsbransjen globalt. Bransjeanalysen er Porters femkraftsmodell som tar for seg fem konkurransekrefter i en bransje: rivalisering blant konkurrenter, inngangsbarrierer, faren for substitutter, kunders forhandlingsmakt og leverandørers forhandlingsmakt. Makroanalysen og bransjeanalysen sammen viser muligheter og trusler i overnattingsbransjen, som kan være ulikt for Airbnb og hotellbransjen. I konklusjonen vil problemstillingen besvares. Summary:
This thesis investigates the issue "Does Airbnb's business strategy provide athreat to the hotel industry?". The assignment examines the emergence of and the development of thelargest company in the sharing economy, Airbnb. The sharing economy is growing, and is anexciting topic with constant innovations. It is therefore interesting to investigate such aninnovative company that exists in a very old industry, the accommodation industry.The hotel industry is also developing, but the question is whether traditional hotels manage tokeep up with the trends and innovations at a fast enough pace.To investigate whether Airbnb's business strategy can provide a threat toIn the hotel industry, a macro analysis and an industry analysis have been used regardingthe accommodation industry. The macro analysis is a PESTEL-analysis that deals with the political,economic, socio-cultural, technological, environmental and legal conditions that influencethe accommodation industry globally. The industry analysis is Porter's five forces model that addressesfive competitive forces in an industry: rivalry among competitors, barriers to entry,the danger of substitutes, customers' bargaining power and suppliers' bargaining power.The macro analysis and the industry analysis together show opportunities and threats inthe accommodation industry, which may be different for Airbnb and the hotel industry. In the conclusion the research problem will be answered.