Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristoffer Wigestrand Eriksen
dc.contributor.authorDaniel Kristoffer Thorkaas
dc.contributor.authorElina Hanasand
dc.contributor.authorRebecca Johnsen Nådland
dc.date.accessioned2023-06-29T15:51:51Z
dc.date.available2023-06-29T15:51:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:145995936:8766273
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074426
dc.description.abstractVi mennesker er i dag avhengige av strøm, og dermed også av strømleverandører. I syn av de siste årenes høye strømpriser har både bedrifter og privatpersoner blitt påvirket gjennom trangere lommebøker. I tillegg har selve strømselskapene også havnet i søkelyset. De høye strømprisene har blitt kritisert og sett negativt på av mange, da det har hatt negative konsekvenser for folk flest. Hvordan omdømmet til strømselskaper har utviklet seg gjennom årene er dermed grunnlaget for vår undersøkelse. Utgangspunktet for studien er teorien the Roots of Fame, utarbeidet av Fombrun og van Riel. Denne tar utgangspunkt i at bedrifter med godt omdømme innehar fem stjernefaktorer. Gjennom omdømmedata gitt av Ipsos, om strømselskapers totalutvikling av omdømme, vil vi undersøke om disse stjernefaktorene i teorien faktisk påvirker omdømmet til bedriftene, og om teori stemmer overens med data. Gjennom bedriftenes prestasjoner av de fem stjernefaktorene blir det også gjort en SWOT-analyse for å analysere hvordan bedriftene kan bruke stjernefaktorene til å strategisk plassere seg i markedet og videre utvikle sitt omdømme. Oppgaven er en deskriptiv case-studie, og ser på allerede eksisterende teorier i tillegg til egen undersøkelse av strømselskapenes fem stjernefaktorer. Vår analyse av data fra Ipsos, egen undersøkelse og analyse i tråd med nevnt litteratur og teori gir grunnlag for å si at teorien the Roots of Fame er relevant for å undersøke omdømme, og viser hvilke strategiske fordeler som kan utledes videre.
dc.description.abstractWe humans are today dependent on electricity, and thus also on electricity suppliers. In view of recent years' high electricity prices, both companies and private individuals have been affected through tighter wallets. In addition, the electricity companies themselves have also come under the spotlight. The high electricity prices have been criticized and viewed negatively by many, as it has had negative consequences for most people. How the reputation of electricity companies has developed over the years is thus the basis of our investigation. The starting point for the study is the theory the Roots of Fame, developed by Fombrun and van Riel. This is based on the fact that companies with a good reputation possess five star factors. Through reputation data provided by Ipsos, on electricity companies' overall development of reputation, we will examine whether these star factors in theory actually affect the reputation of the companies, and whether theory agrees with data. Through the companies' performance of the five star factors, a SWOT analysis is also carried out to analyze how the companies can use the star factors to strategically position themselves in the market and further develop their reputation. The assignment is a descriptive case study, and looks at already existing theories in addition to an own investigation of the electricity companies' five star factors. Our analysis of data from Ipsos, our own research and analysis in line with the aforementioned literature and theory provides grounds for saying that the theory the Roots of Fame is relevant for investigating reputation, and shows which strategic advantages can be derived further.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleStrømleverandørens omdømme – SWOT-analyse av fire strømleverandørers fem stjernefaktorer»
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel