Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMargoni, Francesco
dc.contributor.authorReynisson, Szilard A.
dc.date.accessioned2023-07-02T15:51:21Z
dc.date.available2023-07-02T15:51:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:144958821:145396676
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075256
dc.description.abstractDataspill-basert læring er ingen ny idé. Likevel er forskning rundt det uklar. Denne studien forsøker å forstå feltet bedre, og bidra til det. Det ble gjort ved å sammenligne resultater på en kunnskapstest, utført av elever ved norske videregående skoler. De ble delt i tre grupper, hver med sin studieteknikk å lære innholdet fra en tekst med. En av disse brukte Minecraft Education, intervensjon gruppen. De to andre var kontrollgrupper. De ble også spurt om holdninger til oppgaven. Ingen signifikante funn mellom studieteknikk og testresultater ble funnet, men flere signifikante forhold ble funnet mellom holdninger. Foruten om en sterk korrelasjon mellom motivasjon og testresultater, antyder disse forholdene at studieteknikk kan ha indirekte påvirket testresultater. Dette presenterer spennende muligheter for fremtidig forskning.
dc.description.abstractBy no means is digital game-based learning a recent idea, yet empirical evidence surrounding it is hazy. This paper aims to attain clarity and understanding of the topic and contribute to the literature. This contribution came in the form of an experiment comparing Norwegian high school students’ knowledge test scores, after studying a text on memory using three different techniques. One of these required the use of Minecraft Education, the intervention. The remaining two being controls. Self-reports regarding task attitudes were collected. No significant effect was found between the use of Minecraft Education and test scores, but significant effects were found for task attitudes. Besides motivation being a strong predictor of test score, these effects imply that study technique could have indirectly influenced scores as well, providing interesting possibilities for future research.
dc.languageeng
dc.publisheruis
dc.titleNotetaking in Minecraft and the Educational Use of Video Games: An Experimental Study
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel