• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Science and Technology
  • Department of Electrical and Computer Engineering (TN-IDE)
  • Studentoppgaver (TN-IDE)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Science and Technology
  • Department of Electrical and Computer Engineering (TN-IDE)
  • Studentoppgaver (TN-IDE)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ECS og Optimaliseringsmønstre

Mroz, Jakub; Pietkiewicz, Lukasz
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.uis:inspera:130505068:70071167.pdf (4.316Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3075656
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (TN-IDE) [1050]
Abstract
På grunn av overdreven bruk av OOP-mønstre i videospillindustrien, blir nyere arkitektursmønstre som ECS stadig mer fremtredende.

Målet med denne oppgaven var å utforske den praktiske bruken og relevansen av Entity Component System-programmeringsmønsteret. For å oppnå dette laget vi et 2D-videospill og testet ECS i et produksjonsmiljø. Utviklingsprosessen vår fremhevet både styrker og svakheter ved ECS, så vel som dens innvirkning på utviklingstid, kodekvalitet og ytelse.

Forskningen har konkludert med at ECS gir forbedret ytelse i ulike situasjoner og scenarier. Å velge riktig ECS-rammeverk kan føre til rask utvikling på grunn av den minimale tiden som kreves for å lære ECS-arkitekturen. ECS-arkitekturen gjør det mulig å lage frakoblet kode i komplekse scenarier som involverer flere systemer og domener, noe som vil kreve mer grundig planlegging ved bruk av andre programmeringsmønstre.
 
OOP pattern has been overused in the game development world, so new architecture

patterns like ECS are becoming more prominent.

This thesis aimed to research the Entity Component System programming paradigm, its

practical uses and relevancy. We developed a 2D video game to try out ECS in a production

scenario. The development of the product showed strengths and weaknesses of ECS, and

its effect on development time, code quality and performance.

The research concluded that ECS provides gains in performance in many situations and

scenarios. A well chosen ECS framework allowed for quick development time, as learning

time of the ECS architecture was minimal. The ECS architecture allowed for decoupled

code in a scenario with many systems and domains, which would demand more careful

planning in other programming patterns.
 
Publisher
uis

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit