Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMossige, Morten
dc.contributor.advisorFinnestad, Yngve
dc.contributor.authorBjørnøy, Marius Rødder
dc.contributor.authorLaland, Henrik
dc.contributor.authorReiestad, Sem
dc.date.accessioned2023-07-05T15:51:35Z
dc.date.available2023-07-05T15:51:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:130505068:68601746
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076134
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven ble gjennomført i samarbeid med ABB. Målet med oppgaven var å omdanne tredimensjonale bildeler, som panser eller dører, til todimensjonale bilder ved hjelp av en spillmotor. De tredimensjonale objektene ble laget av ABB ved hjelp av verktøy fra \emph{SolidWorks}. Bildene måtte være både presise og i høy oppløsning. På grunn av at dagens løsning er både ressurs- og tidskrevende, ønsket ABB å utforske muligheten til å bruke spillmotorer for å få en mer effektiv løsning på dette problemet. Arbeidsprosessen ble gjennomført hos ABB sin Research and Development avdeling på Bryne. Gruppen ble godt veiledet av erfarne utviklere hos ABB. Gruppen valgte å bruke spillmotoren Unity for å utvikle dette programmet. Denne spillmotoren har mange gunstige verktøy som ble brukt for å optimalisere og forbedre programmet. Oppgaven ble løst på flere forkskjellige måter innad i gruppen. Det ble laget tre løsninger som alle viste seg å være mer effektive enn dagens metode. Den generelle løsningen var å dele opp de tredimensjonale objektene og deretter plukke opp og lagre fargene i hver del. Deretter ble fargene fra hver del satt sammen til et todimensjonalt bilde i høy oppløsning.
dc.description.abstractThis bachelor's thesis was conducted in collaboration with ABB. The goal of the thesis was to convert three-dimensional car parts, such as hoods or doors, into two-dimensional images using a game engine. The three-dimensional objects were created by ABB using SolidWorks tools. The images had to be both precise and high-resolution. Due to the fact that the current solution is both resource and time-consuming, ABB wanted to explore the possibility of using game engines to achieve a more efficient solution to this problem. The work process was conducted at ABB's Research and Development department in Bryne. The group was well-guided by experienced developers at ABB. The group chose to use the Unity game engine to develop this program. This game engine has many useful tools that were used to optimize and improve the program. The task was solved in several different ways within the group. Three solutions were created, all of which proved to be more efficient than the current method. The general solution was to divide the three-dimensional objects and then pick up and store the colors in each part. Then the colors from each part were put together into a high-resolution two-dimensional image.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleRaytracing based on gaming engines for use in PixelPaint
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel