Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHorn, Julia Doksæter
dc.contributor.authorHanisch, Anna Celine
dc.date.accessioned2023-07-06T15:51:37Z
dc.date.available2023-07-06T15:51:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147841779:69289999
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076663
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er kjendisjournalistikk, og den handler om hvordan Se og Hør og VG Rampelys dekker kjendisnyheter i dag. Ved hjelp av problemstillingen: «Hvilke etiske og journalistiske dilemmaer kan oppstå i redaksjoner som publiserer kjendisnyheter?», har jeg sett på ulike etiske og journalistiske dilemmaer som har oppstått i de to redaksjonene, og hvordan disse har blitt håndtert. Videre har jeg også sett på hvilke regler og rutiner Se og Hør og VG Rampelys har for publisering av kjendisnyheter, og hvordan de jobber for å ivareta disse. Oppgaven er besvart basert på tre ulike forskningspunkter, og for å finne svar på problemstillingen har jeg tatt utgangspunkt i et teorigrunnlag som inneholder relevante begreper og lover, og som videre legger grunnlaget for drøftingen. Oppgaven bygger på den kvalitative metoden, kvalitativt intervju, der jeg har intervjuet ansvarlig redaktør i Se og Hør og avdelingsleder i VG Rampelys. Jeg kan i denne oppgaven konkludere med at til tross for at Se og Hør og VG Rampelys har noe ulike regler og rutiner for innhenting og publisering av kjendisnyheter, oppstår det både etiske og journalistiske dilemmaer hos begge redaksjonene. De etiske dilemmaene som ofte oppstår i forbindelse med publisering av kjendisnyheter er innhenting av samtidig imøtegåelse og tilsvar, og skillet mellom informasjon som er av offentlig interesse og informasjon som anses å være av privatlivets fred. De journalistiske dilemmaene som kan oppstå går ofte ut på at mangelen på konkrete interne retningslinjer kan føre til misforståelser og feilvurderinger i arbeidsprosessen innad i redaksjonen.
dc.description.abstractThe topic of this assignment is celebrity journalism, and it is about how Se og Hør and VG Rampelys cover celebrity news today. Using the research question: "Which ethical and journalistic dilemmas can arise in newsrooms that publish celebrity news?", I have looked at various ethical and journalistic dilemmas that have arisen in the two newsrooms, and how these have been handled. Furthermore, I have also looked at what rules and routines Se og Hør and VG Rampelys have for publishing celebrity news, and how they work to safeguard these. The task is answered based on three different research points, and in order to find an answer to the problem, I have started from a theoretical foundation that contains relevant concepts and laws, and which further lays the foundation for the discussion. The assignment is based on the qualitative method, qualitative interview, where I have interviewed the responsible editor at Se og Hør and the head of department at VG Rampelys. In this thesis, I can conclude that despite the fact that Se og Hør and VG Rampelys have somewhat different rules and routines for obtaining and publishing celebrity news, both ethical and journalistic dilemmas arise at both editorial offices. The ethical dilemmas that often arise in connection with the publication of celebrity news are obtaining simultaneous response and response, and the distinction between information that is of public interest and information that is considered to be of privacy. The journalistic dilemmas that can arise are often based on the fact that the lack of specific internal guidelines can lead to misunderstandings and misjudgments in the work process within the editorial office.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDekningen av kjendisnyheter i Se og Hør og VG - Hva trenger publikum å vite?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel