Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPaulsen, Erik
dc.contributor.authorHaver, Irene
dc.date.accessioned2023-07-11T15:51:28Z
dc.date.available2023-07-11T15:51:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:150066902:35034817
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077646
dc.description.abstractBarnevernstjenesten har et ansvar for å gi nødvendig hjelp, omsorg og beskyttelse til barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling. I denne gruppen av barn og unge, har barnevernstjenesten også et ansvar for barn som har alvorlige atferdsvansker. Formålet med denne masteroppgaven var å få en bredere forståelse av hvordan barnevernstjenesten møter barn som er under kriminell lavalder og som har alvorlige atferdsvansker. Hensikten i studien var å innhente ny og lærerik informasjon som gi en økt forståelse om barnevernstjenesten arbeid med barn som har store atferdsvansker og hvorfor noen plasseres på atferdsinstitusjon. For å undersøke studiens formål ble følgende problemstillingen valgt: «hvordan beskriver ansatte i barnevernstjenesten sitt arbeid med barn som er under kriminell lavalder og som har alvorlige atferdsvansker?». Denne problemstillingen var mulig å undersøke ved bruk av flere ulike innfallsvinkler, og det ble dermed brukt forskningsspørsmål for å avgrense studien. Hensikten med forskningsspørsmålene var å få svar på problemstilling gjennom spørsmål om hvordan barnevernstjenestens ansatte beskriver hva alvorlige atferdsvansker er, hvordan barnevernstjenesten arbeider med barn som har alvorlige atferdsvansker og hvilke faktorer som gjør at noen barn under kriminell lavalder blir plassert på institusjon. For å best mulig svare på problemstilling og forskningsspørsmål ble det valgt kvalitativ forskning i studien, videre med et fokus på kvalitative individuelle intervjuer. Det ble på grunnlag av valgt metode gjennomført seks individuelle intervjuer av ansatte i barnevernstjenesten. Funnene i studien viser at de ansatte i barnevernstjenester mener at individers forståelse av atferdsvansker er betydelig for hvordan barn med atferdsvansker blir møtt, men at det kan være utfordrende å forstå hva atferdsvansker omhandler. Studien viser videre at det kan være utfordrende å vite hva atferdsvansker handler om, men at både konsekvenser og utvikling er av betydelig for å forstå hva atferdsvansker handler om. Funnene viste videre at barnevernstjenesten arbeider med atferdsvansker hos barn under kriminell lavalder på to ulike nivå. Funn i studien viser at ansatte i barnevernstjenesten beskriver arbeidet sitt med atferdsvansker gjennom forebyggende arbeid og behandlende arbeid, hvor der videre fremheves at begge nivåene møter utfordringer og har mangler. Til slutt viser funne i studien at de ansatte i barnevernstjenesten ser på plassering på atferdsinstitusjon som en siste løsning i barnevernstjenestens møte med atferdsvansker hos barn under kriminell lavalder. Studien viser at institusjon ikke er en løsning ansatte i barnevernstjenester ønsker, men at det i noen tilfeller er unngåelig. Dette er fordi barnevernstjenestene kommer i situasjoner hvor tiltak gjerne ikke har effekt, og hvor barn enda er skadelidende og utsetter seg for ting som vil ødelegge for barna. Videre viser studien at institusjonsplasseringen ifølge de ansatte i barnevernstjenesten kan skyldes faktorer i barn, faktorer i familien, barns totale miljø og innsatsene barnevernstjenesten har gjort.
dc.description.abstractThe Child Protection Service has a responsibility to provide the necessary help, care and protection to children and young people who live in conditions that may harm their health and development. In this group of children and young people, the Child Protection Service also has responsibility for children who have serious behavioral difficulties. The purpose of this master's thesis was to gain a broader understanding of how the child welfare service meets children who are under the criminal age and who have serious behavioral difficulties. The study's goal was to gather new and instructional data that would provide a better understanding of how the Child Protection Service works with children who have serious behavioral difficulties and why some are placed in a behavioral institution. In order to investigate the purpose of the study, the following problem was chosen: "how do employees in the child protection service`s describe their work with children who are under the age of criminal responsibility and who have serious behavioral difficulties?". This problem may be investigated from a variety of perspectives, and research questions were thus employed to define the study. The purpose of the research questions was to get answers to the problem through questions about how the Child Protection service's employees describe what serious behavioral difficulties are, how the child welfare service works with children who have serious behavioral difficulties and what factors lead to some children under the age of criminal responsibility are placed in an institution. In order to best answer the problem and research questions, qualitative research was chosen in the study, further with a focus on qualitative individual interviews. Six individual interviews with employees from the child protection service were conducted using the approach chosen. The findings in the study show that the employees in child protection services believe that individuals' understanding of behavioral difficulties is significant for how children with behavioral difficulties are met. The study further shows that it can be challenging to know what behavioral difficulties are about, but that both consequences and development are significant for understanding what behavioral difficulties are about. The findings further showed that the child protection service works with behavioral difficulties in children under the criminal age at two different levels. Findings in the study show that employees in the child protection service describe their work with behavioral difficulties through preventive work and interventions, where it is further emphasized that both levels face challenges and have shortcomings. Finally, findings in the study show that the staff in the child protection service see placement in a behavioral institution as a last choice. The study shows that institutionalization is not a solution employee in child welfare services want, but that in some cases it is avoidable. This is because the child protection services find themselves in situations where interventions often have no effect, and where children are still vulnerable and exposed to things that will destroy them. Furthermore, the study shows that, according to the employees in the child protection service, the institutional placement can be due to factors in the child, factors in the family, the child's total environment and the efforts made by the child protection service.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleBarnevernstjenestens møte med barn som har atferdsvansker og som er under kriminell lavalder
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel