Show simple item record

dc.contributor.advisorMira Aurora Marlow
dc.contributor.authorMiriam Bårdsen
dc.date.accessioned2023-07-11T15:51:31Z
dc.date.available2023-07-11T15:51:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:150066902:3449227
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077649
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er nyutdannede barnevernspedagogers kunnskap om temaet seksuelle overgrep av barn i nære relasjoner og barnevernspedagogutdanningens bidrag til kunnskap om dette temaet. Forskning viser at seksuelle overgrep av barn er et alvorlig samfunnsproblem med store omkostninger både for de involverte barna, familiene og samfunnet. Det er et tema det kreves mye kunnskap om for å kunne forebygge og avdekke. Samtidig viser flere rapporter og utredninger at det mangler kompetanse i barnevernstjenesten, både generelt, men også på dette temaet. Barnevernstjenestens samfunnsoppdrag innebærer et spesielt ansvar for barn og ungdom som blir utsatte for og lever med vold og overgrep i hjemmet. For å oppnå dette kreves det kunnskap og kompetanse. Det kommer også frem i flere rapporter og utredninger at barnevernspedagoger skal tilegne seg kunnskap gjennom studiet, og at arbeidsplassen videre har et ansvar for å opprettholde, bygge videre på og komme med ny kunnskap. Denne oppgaven søker å finne svar på hvordan nyutdannede barnevernspedagoger selv opplever barnevernspedagogutdanningens bidrag til kunnskap på temaet seksuelle overgrep av barn i nære relasjoner, og om studiet rustet dem til arbeidet som møtte dem i barnevernstjenesten. For å finne svar på dette, er det blitt gjennomført kvalitative semistrukturerte intervju med fem relativt nyutdannede barnevernspedagoger som arbeider i barneverntjenesten. Kunnskapsgrunnlaget som er brukt, er ulike definisjoner og forståelser av seksuelle overgrep, barnevernets samfunnsmandat, formålet med barnevernspedagogutdanningen og kunnskapen i barnevernet. Konsekvensene av seksuelle overgrep og forståelse av kunnskap og dens funksjon i forebygging er benyttet. Dette kunnskapsgrunnlaget blir brukt for å forstå funnene i intervjuene og belyse problemstillingen. Funnene viser at nyutdannede barnevernspedagoger hadde høye forventinger til å tilegne seg kunnskap om temaet seksuelle overgrep av barn i nære relasjoner, og at studiet har gjort dem mer bevisste over temaet. Det er et tema flere av dem ikke hadde så mye kunnskap om fra før av. Funnene viser tydelig at flere av informantene opplever manglende fokus på temaet seksuelle overgrep av barn i nære relasjoner. Det å ikke føle seg rustet til arbeidet som ventet dem i barnevernstjenesten, er heller ikke en uvanlig følelse blant informantene. Det er stor enighet blant informantene om at det kreves endringer i studieforløpet, - som bidrar til et større fokus på temaet. Dette vil kunne bidra til å heve kompetansen både i barnevernstjenesten, men også på andre arenaer hvor barnevernspedagoger oppholder seg. For å få til disse endringene, kreves det endringer på samfunnsnivå. Vi må rette et større fokus mot temaet på samfunnsnivå, da seksuelle overgrep av barn har store samfunnsøkonomiske kostnader og innvirkninger på samfunnet. Større samfunnsfokus på temaet og mer tid tilegnet temaet på barnevernspedagogstudiet, kan være en implikasjon til videre praksis.  
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleRuster barnevernsstudiet nyutdannede barnevernspedagoger til arbeidet med seksuelle overgrep av barn i nære relasjoner? En kvalitativ intervjuundersøkelse
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record