Videreutvikling av 3D selvredningsspill for tunnelbrann
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078930Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-IDE) [823]
Sammendrag
Denne avhandlingen presenterer et system som gir tilgang til dataene i Nasjonal Vegdatabank (NVDB) for en spill-simulering av en tunnel. De primære målene var å skape en mer realistisk spillopplevelse, ved å gjøre tunnelen lik sin fysiske motpart, la spilleren kjøre kjøretøy og skape en realistisk trafikksimulering i tunnelen.
For å oppnå det første målet ble det implementert et system som tillater spillet å hente data fra NVDB. Det andre målet ble oppnådd ved å la spilleren samhandle med bilen ved å gå inn og ut av den og bruke brukerinput til å kjøre bilen. Det tredje målet ble oppnådd ved å hente data fra NVDB for å simulere trafikk som tilpasser seg virkelige trafikkdata.
Alle målene ble oppnådd med holdtbarhet i tankene. Prosjektet er bygget for å tillate enkel oppdatering og endringer i fremtiden, i stedet for å bli erstattet senere i prosjektet av nye implementeringer.Ser det bra ut? This thesis provides a system that grants access to the data in Nasjonal Vegdatabank (NVDB) for agame simulation of a tunnel. The primary objectives were to create a more realistic game experience,by having the tunnel resemble its physical counterpart, enabling the player to drive vehicles, andcreating a realistic traffic simulation in the tunnel.
To achieve the first objective, a system was implemented that allows the game to gather data fromNVDB. The second objective was achieved by allowing the player to interact with the car by enteringand exiting, and using user inputs to drive the car. The third objective was accomplished by retrievingdata from NVDB to simulate traffic that adapts to real traffic data.
All objectives were achieved with sustainability in mind. The project is built to allow for easy updatesand changes in the future, rather than be replaced later in the project by new implementations.