Show simple item record

dc.contributor.advisorPiech, Richard Michael
dc.contributor.authorOdland, Ann Elin
dc.date.accessioned2023-07-14T15:51:37Z
dc.date.available2023-07-14T15:51:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:150066902:96113871
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078938
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDette forskningsprosjektet har rettet et blikk på emosjonelle belastninger innenfor NAV, hvor det har vært en positiv vinkling på faktorer som kan bidra til å minske slike belastninger blant sosialarbeidere. Dette med bakgrunn i et høyt sykefravær i helse- og sosialsektoren, som delvis kan tilskrives de emosjonelle aspektene ved det sosiale arbeidet. Studiet spesifiseres mot NAV, fordi det vurderes å være en oversett instans ved studier av emosjonelle belastninger. For å skape innsikt i dette er det blitt tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilke mekanismer kan bidra til å redusere emosjonelle belastninger blant sosialarbeidere i NAV? Formål: Hensikten med studiet var å gi et innblikk i faktorer som kunne være med på å minske emosjonelle belastninger, med mål om at dette vil kunne skape en bedre tjeneste til brukergruppen, og bedre fysisk og psykisk helse blant sosialarbeidere. Metode: Det ble benyttet en kvalitativ studie, hvor datamaterialet ble innhentet gjennom semistrukturerte, individuelle intervjuer med fem sosialarbeidere i NAV. For å analysere datamaterialet ble det benyttet en tematisk analyse. Hovedfunn: Datamateriale viste at det var særlig fire forhold som kunne bidra til å minske emosjonelle belastninger; forhold ved den enkelte sosialarbeider, forhold ved brukergruppen, god ledelse, og godt arbeidsmiljø. Av faktorer knyttet til den enkelte sosialarbeider trekkes kompetanse, kontroll og autonomi frem som spesielt beskyttende. Ved brukergruppen ble særlig opplevd framgang og utvikling i saken trukket frem, i tillegg til relasjonen sosialarbeider hadde til bruker. Det vises videre til at disse forholdene inngår i og påvirker hverandre. Faktoren som i størst grad trekkes frem som å sette begrensninger ved disse beskyttende mekanismene er ressursmangel i NAV. Konklusjon: Funnene viser til et behov for mer ressurser til NAV, eller at nåværende ressurser brukes på en måte som i større grad minsker belastninger hos de ansatte. Måter dette kan gjøres på er å sikre en tilgjengelig ledelse og godt kollegafellesskap i og mellom avdelinger. Dette i tillegg til en opplevd fremgang kan være med på å utvikle en følelse av kontroll, frihet og kompetanse hos den enkelte, som kan styrke resiliens og dermed minske emosjonelle belastninger.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleResiliens og beskyttende mekanismer mot emosjonelle belastninger blant sosialarbeidere i NAV
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record