Innholdsanalyse av bærekraftsrapporter
Abstract
Den norske oppdrettsnæringen, som er landets nest største eksportsektor, står overfor betydeligemiljøutfordringer som hemmer kan veksten. Helsen og velferden til fisk i næringen blir ikketilstrekkelig ivaretatt, noe som resulterer i høy dødelighet og utilstrekkelige tiltak. I tilleggmangler offentlige myndigheter tilstrekkelig informasjon fra selskapene. Bærekraftsrapporteringer avgjørende for å fremme gjennomsiktighet og inkorporering av bærekraft i forretningspraksis.
Imidlertid har kvaliteten på bærekraftsrapporter, inkludert de fra oppdrettsselskaper, blitt kritisertfor å være lav. Vår studie undersøker bærekraftsrapportene til 11 store oppdrettsselskaper ogvurderer deres vektlegging av ulike temaer og motiver for rapportering. Vi finner at selskapenebruker rapportene til å presentere et positivt bilde, med større fokus på gunstige temaer, mål ogtiltak. Børsnoterte selskaper har lengre rapporter og dekker flere temaer. Imidlertid visersammenligningen med kommende bransjestandarder betydelige hull i den rapporterteinformasjonen. Med kommende krav om obligatorisk rapportering, inkludert bekreftelse, kanmangelfull og ikke-nøytral rapportering redusere selskapenes attraktivitet. Ved å inkludereagentteori og legitimitetsteori antyder det ulike motiver som driver rapporteringspraksis. Det eravgjørende å forbedre kvaliteten og nøytraliteten i bærekraftsrapporteringen for å oppnå densintensjon i oppdrettsnæringen.
For å svare på dette har vi utviklet følgende problemstilling: Hva inneholderbærekraftsrapportene til norske oppdrettsselskaper, og hvilke motiver ser ut til å ligge bak? The Norwegian aquaculture industry has grown to become the second largest export sector inNorway. However, it is facing significant environmental challenges that hinder its growth. Thehealth and welfare of fish in the industry are inadequately addressed, leading to high mortalityrates and insufficient measures. Additionally, public authorities lack sufficient information fromcompanies. Sustainability reporting is crucial for promoting transparency and incorporatingsustainability into business practices.
However, the quality of sustainability reports, including those of aquaculture companies, hasbeen criticized for being low. Our study examines the sustainability reports of 11 majoraquaculture companies, considering their emphasis on different topics and motives for reporting.We find that companies use reports to present a positive image, focusing more on favorabletopics, goals, and actions. Listed companies have longer reports and cover more topics.However, compared to future industry standards, significant gaps exist in reported information.With upcoming mandatory reporting requirements, including attestation, incomplete and nonneutral reporting may diminish companies' attractiveness. Incorporating agency theory andlegitimacy theory suggests different motivations driving reporting practices. Improving thequality and neutrality of sustainability reporting is crucial for achieving its intended purposes inthe aquaculture industry.
In order to answer this, we have developed the following problem statement: What do thesustainability reports of Norwegian aquaculture companies contain, and what motivations seemto be behind them?