Show simple item record

dc.contributor.advisorLene Foss
dc.contributor.authorGabrielsen, Ferdinand
dc.contributor.authorSolbakken, Jonas Sæbø
dc.date.accessioned2023-09-12T15:51:22Z
dc.date.available2023-09-12T15:51:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:153030098:93469139
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088938
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBemanningsbransjen er preget av en rekke myter som setter industrien og tilhørende aktører i et dårlig lys. Av den grunn reguleres og styres bransjen i stor grad av lovendringer, økte krav fra interessenter og nytt verdigrunnlag hos medarbeidere. Dagens situasjon krever blant annet økt fokus på bærekraftig utvikling, noe som igjen krever tilpasning på alle nivåer i bedrifter. Disse ulike faktororene setter presedens i bemanningsbransjen, og store aktører blir nødt til å endre deres drift for å overleve. For å kunne vinne anbudsprosesser må bærekraftig aktivitet internt i bedrifter dokumenteres, medarbeidere krever at bærekraftige milepæler og resultater markedsføres, og rapporter må verifiseres av ideelle organisasjoner. I denne oppgaven finner vi det både tids- og ressurskrevende å etterleve den nye standarden, men vi ser også store forretningsfordeler for de som følger utviklingen. For å sikre oss en tilnærming til bærekraft i bemanningsbransjen har vi gjennomført en case-studie av ManpowerGroup Norge. Bemanningsbransjen står for rundt 10% av den totale sysselsettingen i Norge, noe som beviser deres potensial for positivt bidrag til økonomi, samfunn og klima. I denne oppgaven kommer det dog tydelig frem at en voksende bemanningsaktør kan bidra til denne utviklingen. Oppgavens problemstilling lyder som følger; Hvilke krav stiller interessenter i bemanningsbransjen til utvikling av bærekraftstrategier, og på hvilken måte anvendes disse som et utviklingsmoment i organisasjonen? Oppgavens empiri viser at ManpowerGroup i stor grad får krav fra interessenter. Vi finner også stor tilpasningsevne hos ManpowerGroup, og et ønske om å gjøre en forskjell. De har en integrert plan som tar hensyn til miljø, sosiale og forretningsetiske forhold, og dokumenterer og rapporterer fremskritt relatert til disse områdene. Vi trekker også tydelige linjer fra fokus på disse områdene, til utvikling av ManpowerGroup. Informanter fra ManpowerGroup opplever at oppdragsmengden vokser på bakgrunn av fokus på bærekraftig utvikling, samtidig som de tiltrekker seg flere og bedre medarbeidere som til gjengjeld øker kvalitet på leveranser. På lik linje med intern vekst, oppstår det også utvikling eksternt. Norske statsborgere får økt livskvalitet på bakgrunn av sysselsetting og utdanning, og samfunnet oppnår miljømessige mål raskere når det er flere med på dugnaden.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleBærekraft i bemanningsbransjen – en case-studie av ManpowerGroup
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1268]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Show simple item record