Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjørn-Tore Blindheim
dc.contributor.authorMarkus Stirling Vennesland
dc.date.accessioned2023-09-12T15:51:22Z
dc.date.available2023-09-12T15:51:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:153030098:92974507
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088939
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTeamledelse og hvilke lederstiler som er mest hensiktsmessige for å skape resultater på team, er en diskusjon som er i kontinuerlig utvikling. Denne studien søker å gjøre et bidrag til denne diskusjonen ved å se på hvordan teorier om ledelse, sett fra et relasjonelt perspektiv kan forklare måloppnåelse på team. For å gjøre dette er det benyttet et case med tre team, der det ene teamet jevnt har prestert bedre enn de andre i henhold til satte parametere. Teorier om blant annet relasjonelle ferdigheter, effektivitet og roller på team, er testet i studien for å avgjøre om det kan trekkes paralleller mellom disse og teamets suksess. Ved bruk av kvalitative dybdeintervjuer og tematisk analyse er det avgjort om man kan se tegn til de ulike teoriene i praksis på det aktuelle teamet. Teori om relasjonelle ferdigheter, komponenter for vellykkede team, og trening av ferdigheter på team blir alle bekreftet å ha tilstedeværelse på teamet. Det trekkes i den forbindelse paralleller mellom dette teamets suksess og tilstedeværelsen av disse teorier som kan antyde at de er bidragsytere til teamets måloppnåelse. Studiens design tillater ikke at resultatene generaliseres eller påstås å ha en kausal effekt. Resultatene danner likevel grunnlag for videre utforskning av hva det er som skaper et vellykket team.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title"Teamledelse med fokus på det relasjonelle grunnlaget for suksess: En studie av vellykkede team."
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1384]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel