Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOftedal, Elin Merethe
dc.contributor.authorTighe, Sunniva Elise
dc.date.accessioned2023-09-13T15:51:31Z
dc.date.available2023-09-13T15:51:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:153030098:93508616
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089222
dc.description.abstractRegjeringen ønsker å øke antall barnehagelærere i barnehagen. Samtidig ser vi høye sykefraværstall i barnehagesektoren, nedgang i antall søkere til barnehagelærerutdanningen og et stort antall pedagoger som ønsker seg bort fra yrket. Med andre ord mye som indikerer at det trengs grep både for å beholde allerede utdannede barnehagelærer, og for å rekruttere inn nye til yrket. Formålet med prosjektet var å finne innsikt i hvilke faktorer som fremmer barnehagelæreres trivsel, helse og velvære i arbeidet i barnehagen. Følgende problemstilling er formulert: Hvordan fremme sosial bærekraft i barnehagelæreryrket? For å besvare problemstillingen er det brukt kvalitativ forskningsmetode og gjennomført intervjuer med fem pedagoger som arbeider i barnehage. Studien tar utgangspunkt i faktorer i Peter Warr sin vitaminmodell. Faktorene blir brukt for å undersøke hvordan pedagoger i barnehage opplever arbeidsmiljø og arbeidsforhold og knyttes i drøftingen opp mot sosial bærekraft i yrket. Gjennom å drøfte funnene opp mot oppgavens teoretiske rammeverk ble det formulert en konklusjon. Funnene viser at noen av faktorene i vitaminmodellen er av større betydning enn andre. Resultatene viser at pedagogene opplever høye jobbkrav, store arbeidsmengder, rollekonflikt og lite fokus på HMS-arbeid rettet mot ansatte. Samtidig viser funnene at enkelte faktorer kan veie opp for andre. Blant annet er barna og arbeidets betydning svært viktig for pedagogenes motivasjon i yrket. Kompetanseutvikling og sosial støtte viser seg å være viktig for pedagogene. Funnene støtter opp om at disse to faktorene er knyttet tett sammen, da pedagogene legger stor vekt på å ha et faglig felleskap, både som kompetanseutvikling og sosial støtte.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSosial bærekraft i barnehagelæreryrket
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel