Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØystein Hatteland
dc.contributor.authorCecilie Berntsen Jåsund
dc.date.accessioned2023-09-13T15:51:33Z
dc.date.available2023-09-13T15:51:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:153030098:35580340
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089225
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunnen for denne oppgaven er økt oppmerksomhet i samfunnet på relasjonell kompetanse og godt lagarbeid på arbeidsplassen. Å kartlegge personlighetstype i forbindelse med rekrutteringsprosesser, er en kjent praksis i Norge i dag. Men en slik kartlegging foregår i mindre grad når ansettelsen er gjort. I et samfunn preget av mangfold og ulike personlighetstyper, er det interessant å undersøke hva det betyr å bruke tid på å bli bedre kjent innad i laget, blant annet ved å være åpne og sårbare overfor hverandre i kollegiet. Formålet med denne studien er å belyse betydningen det har for ledere i ei ledergruppe å bli bedre kjent med seg selv, og hverandre, med tanke på utvikling av egen lederrolle og lederteamet som helhet. Problemstillingen i avhandlingen er Hvilken effekt har bruk av personlighetsverktøy i utvikling av ledere og lederteam? Den teoretiske forankringen i studiet omhandler teori om lederrollen, teamarbeid, trygghet for individ og gruppe, og et lærende tankesett. Jeg presenterer teori om et personlighetsverktøy som respondentene i avhandlingen har brukt for å lære teamet bedre å kjenne. Dette heter Enneagrammet, og er mindre kjent i Norge enn mange andre land. Utvikling av lederrollen blir belyst med teori om det autoritative perspektivet fra Baumrind (1991). Det blir presentert teori knyttet til individets utvikling og trygghet ved hjelp av rammeverket Trygghetssirkelen av Marvin, Powell, Hoffman og Cooper (2002), og teori om psykologisk trygghet i ei gruppe fra sentrale bidragsytere som Edmondson (1999), Duhigg (2016) og Sjøvold (2014). I tillegg blir teori om et lærende tankesett presentert (Dweck, 2000). Metoden som er brukt for å svare på problemstillingen er en kvalitativ innsamling av primærdata ved åtte intervjuer med fire ledere i et lederteam, samt to intervjuer med lederutviklere som er å betrakte som ekspertkilder. Resultatene som kommer fram av studien viser at personlighetsverktøy har gitt ledere bedre selvinnsikt om seg selv i lederrollen. Bruk av personlighetsverktøy har også vært en døråpner i lederkollegiet i denne studien. Kartlegging av egen og kollegers personlighet har ført til større bevissthet og raushet rundt forskjellige atferdsmønstre, syn på saker, prosesser og kommunikasjonsformer. Konklusjonen peker på at bruk av personlighetsverktøy kan ha en positiv effekt i arbeidet med å utvikle ledere og lederteam.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEffekten av å bli bedre kjent i ledergruppa
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel