Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOpedal, Ståle
dc.contributor.authorBorgenvik, Anette Shirin
dc.date.accessioned2023-09-19T15:51:27Z
dc.date.available2023-09-19T15:51:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:153030098:93252255
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090551
dc.description.abstractVi lever i en digital tidsalder der omlegging til digitale prosesser i det offentlige skyter fart. Det blir utviklet digitale verktøy med lovnad om å øke effektiviteten og høyne kvaliteten på produksjon av tjenester. Kvalitetshjulet som er utviklet av Gjesdal kommune er et digitalt verktøy utviklet for dette formålet, og for å sikre høy kvalitet av samspillet mellom voksne og barn i de kommunale barnehagene. Dette forskningsprosjektet har til hensikt å utforske hvordan implementering av et digitalt verktøy har foregått og hvordan den er tilpasset de ansattes arbeidskontekst og kultur. Problemstillingen jeg har utformet er «Hindringer og suksesskriterier for implementering av kvalitetshjulet.no i Gjesdal kommune». For å besvare denne problemstillingen har jeg utar-beidet 4 forskningsspørsmål som tar for seg hvordan implementeringsprosessen har foregått, hvilke hindringer som gjør seg gjeldende og hvilke suksesskriterier som må ligge til grunn for å lykkes med prosessen. Forskningsprosjektet er basert på en innledende casestudie av prosessen som Gjesdal kommune har vært gjennom fra de definerte et behov for en digital plattform i 2019, og følger implementeringsprosessen fra utvikling og fram til hvordan bruken i barnehagene er i dag. Det videre datagrunnlaget er basert på kvalitativ metode, feltsamtaler og interne prosessdokumenter. Det ble gjennomført intervjuer med kvalitetsutvikler, barnehagesjef, og ansatte i to utvalgte barnehager bestående av styrere, pedagogiske ledere, fagarbeidere og assistenter. Det teoretiske rammeverket består av implementeringsteori basert på en hierarkisk forståel-sesramme, translasjonsteori, Lærende organisasjoner, Lean-ledelse og Teori U. Konklusjonen dette forskningsprosjektet har kommet fram til er kort oppsummert, at nød-vendige suksesskriterier for å lykkes med implementeringen i alle kommunale barnehager, er at de ansatte har en forståelse av at kvalitetshjulet ikke er én organisasjonsside som kan stå alene. Det er et verktøy i en endringsprosess som involverer implementering av Lean-metodikk og metode for kompetanseheving for å nå et høykvalitetsmål. For å overkomme hindringer for bruk av kvalitetshjulet, vil det være nødvendig med lokale tilpasninger som møter en barnehagekontekst styrt av lovverk og rammebetingelser. Lederne i barnehagene har en avgjørende rolle for å holde liv i endringsprosessene, men dette avhenger av at ledere på alle nivå får nødvendig opplæring i Lean-ledelse. Forskningsleder har ledet to samskap-ningsgrupper basert på et tverrsnitt av de ansatte i barnehagen for å presentere Teori U som metode for å skape løsninger og nye visjoner i fellesskap. Dette møter suksesskriteriet som handler om å motivere og føle eierskap slik at alle ansatte i barnehagen tar ansvar for endringsprosessene.
dc.description.abstractWe live in a digital age where the transition to digital processes in the public sector is gaining momentum. Digital tools are being developed with the promise of increasing efficiency and improving the quality of service production. Kvalitetshjulet.no developed by Gjesdal municipality is a digital tool developed for this purpose, and to ensure high quality of interaction between adults and children in kindergartens. This research project aims to explore how the implementation of a digital tool has taken place and how it is adapted to the employees’ work context and culture. The main research question I have formulated is Obstacles and success criteria for the implementation of kvalitetshjulet.no in Gjesdal municipality. To answer this research question, I have formulated 4 underlying questions that address how the implementation process has taken place, what obstacles are present and what success criteria must be in place to succeed with the process. The research project is based on an introduction case study of the process that Gjesdal municipality has gone through since they defined a need for a digital platform in 2019, and follows the implementation process from development to how it is used in kindergartens today. Further data is based on a qualitative research method, field conversations and internal process documents. Interviews were conducted with the quality developer, kindergarten manager, and employees in two selected kindergartens consisting of managers, educational leaders, skilled workers and assistants. The theoretical framework consists of implementation theory based on a hierarchical understanding framework, Translation theory, Lean learning organizations, Lean leadership and Theory U. The conclusion this research project has come to is that the necessary success criteria for succeeding with the implementation in all municipal kindergartens is that the employees have an understanding that «Kvalitetshjulet» is not just one organizational ide that can stand alone. It is a tool in a change process that also involves the implementation of lean methodology for use in competence development to achieve a goal of high standard practice. To overcome obstacles in the use of Kvalitetshjulet, local adaptations that meet a kindergarten context governed by legislation and framework conditions will be necessary. Kindergarten leaders play a crucial role in keeping the change processes alive. To achieve this leaders at all levels must receive necessary training in Lean leadership. The research leader has led two co-creating workshops based on a cross-section of kindergarten employees to present Theory U as a method for being visionary and creating solutions together. This meets the success criterion of being able to motivate and create ownership so that all kindergarten employees take responsibility for the change processes.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHindringer og suksesskriterier for implementering av kvalitetshjulet.no i Gjesdal kommune
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel