Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSattich, Thomas.
dc.contributor.authorOpsahl, Viktoria.
dc.date.accessioned2023-09-19T15:51:28Z
dc.date.available2023-09-19T15:51:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:153029635:6697532
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090552
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHensikten med denne forskningen er å kunne gi svar på: Hvilke forhold, faktorer eller aktiviteter må være til stede for at strategien for bærekraft i KONGSBERG skal utnyttes fullt ut i alt de gjør? KONGBERG er et selskap som leverer produkter og tjenester for å sikre blant annet det norske forsvaret og har lang tradisjon for dette. Bærekraft er noe som har kommet på dagsordenen til de fleste bedrifter, men fortsatt er det ikke alle som får det til. For mange kan det være ukjent, usikkert eller kanskje noe de ikke forholder seg til. Den nasjonale regjeringen er aktivt på agendaen og lovfester den eller har annen politikk nettopp for å ha konkrete mål for bærekraft. KONGSBERG har i flere år hatt fokus på bærekraft, men har den siste tiden satt det mer på dagsorden de siste 2-3 årene. Overgang til bærekraft kan være utfordrende. Mange organisasjoner lager separate strategiske planer for bærekraft og for virksomhet. Huiskonen & Manninen (2022) presenterer at et rammeverk der en forretningsstrategi er på linje med en bærekraftsprinsipp, som de kaller en integrert strategi. Teoriene som er brukt i denne oppgaven er basert på hvordan man gjennomfører en overgang, faktorer som påvirker overgangen, organisasjonskultur, integrert strategi og flernivåperspektiv. Hele teorien er basert på å bidra til å besvare forskningsspørsmålene. Denne studien omhandler kvalitative metoder da jeg bruker dokumentanalyse, casestudier og strukturerte spørreskjemaer. Denne studien vil være basert på en induktiv forskningsstrategi fordi den er basert på å produsere generaliseringer fra innhentede data, om strategien for bærekraft til KONGSBERG. Tidligere forskning viser at separate strategier fungerer for noen selskaper, men likevel er det interne og eksterne drivere og suksessfaktorer som vil forhindre integrering av bedriftens bærekraft i strategisk ledelse (Huiskonen & Manninen, s. 1, 2022). Som tidligere nevnt er KONGSBERG opptatt av sikkerhet, og tidligere forskning sier at det kan være «open-ended and uncertain process of sustainability strategys and the ambition for governing a such process» (Frantzeskaki, s. 1 2012). Usikkerhet er det stikk motsatte av det KONGSBERG jobber mot, og med lange tradisjoner for sikkerhet kan det virke utrygt, ukjent og nytt å ta sikte på en slik overgang. Resultatene viser at KONGBERG har klart å danne en vei for å starte en overgang mot mer bærekraft. I overgangsområde og styringssyklus er det flere aspekter som bidrar til en god overgang og klare å implementere en strategi fullt utnyttet. Likevel er det flere forhold, faktorer og aktiviteter som mangler eller mangler helt. Anbefalinger for videre forskning vil være å se på barrierer eller problemer som hindrer en slik implementering av en integrert strategi. Ellers hadde det vært interessant å se mer på forholdet innenfor det merkede og bærekraftig, for så å se på om det er kunden som eier de merkede relaterte betingelsene for å sette i gang med bærekraft.
dc.description.abstractThe purpose of this research is to be able to provide the answer to: What conditions, factors or activities must be present in order for the strategy for sustainability in KONGSBERG to be fully utilized in everything they do? KONGBERG is a company that supplies products and services to secure, among other things, the Norwegian defense and has a long tradition of this. Sustainability is something that has come on the agenda of most companies, but still not everyone gets it right. For many, it may be unknown, uncertain or perhaps something they do not relate to. The National Government is actively on the agenda and legislates it or has different policies precisely to have concrete targets for sustainability. KONGSBERG has for several years had a focus on sustainability but have recently put it more on the agenda in the last 2-3 years. Transition to sustainability can be challenging. Many organizations create separate strategic plans for sustainability and for business. Huiskonen & Manninen (2022) present that a framework where a business strategy is aligned with a sustainability principal, which they call an integrated strategy. The theories used in this thesis are based on how to carry out a transition, factors that influence the transition, organizational culture, integrated strategy and multi-level perspective. All of the theory is based on contributing to answering the research questions. This study deals with qualitative methods as I use document analysis, case studies and structured questionnaires. This study will be based on an inductive research strategy because it is based on producing generalizations from the data obtained, about the strategy for sustainability of KONGSBERG. Previous research shows separate strategies works for some companies but nevertheless, there are internal and external drivers and success factors that will prevent the integration of corporate sustainability into strategic management (Huiskonen & Manninen, p. 1, 2022). As previously mentioned, KONGSBERG is concerned with security, and previous research says that it can be "open-ended and uncertain process of sustainability strategies and the ambition for governing such a process" (Frantzeskaki, p. 1 2012). Uncertainty is the exact opposite of what KONGSBERG works towards, and with long traditions for security, it can seem unsafe, unknown and new to aim such a transition. The results show that KONGBERG has managed to form a path to start a transition towards more sustainability. In the transition area and management cycle, there are several aspects that contribute towards a good transition and managing to implement a strategy fully utilized. Nevertheless, there are several conditions, factors and activities that are some or fully missing. Recommendations for further research would be to look at the barriers or problems that hinder such an implementation of an integrated strategy. Otherwise, it would have been interesting to have a look more at the relationship within the marked and sustainability, and to then look at if it is the customer who owns the marked-related conditions for initiating sustainability.
dc.languageeng
dc.publisheruis
dc.titleEn casestudie av KONGSBERG: Hvilke forhold, faktorer og aktiviter må være tilstede for at strategien for bærekraft i KONGSBERG skal bli fullt utnyttet i alt de gjør?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel