Opplæring om, for eller gjennom likestilling? En kasusstudie av likestillingsopplæring ved en videregående skole
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2023-06Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Handal, M. (2023) Opplæring om, for eller gjennom likestilling? En kasusstudie av likestillingsopplæring ved en videregående skole. Acta Didactica Norden (ADNO), 17 (1). 10.5617/adno.9439Abstract
I artikkelen undersøkes og diskuteres likestillingsopplæring i samfunnskunnskap i videregående skole. Forskning på likestillingsopplæring er begrenset i norsk sammen-heng, og derfor har forskning på annen verdiopplæring, som demokratiopplæring, vært førende for undersøkelsen. Dimensjonene om, for og gjennom likestilling dannet utgangspunkt for en empirisk kasusstudie av likestillingsopplæring i en samfunnskunn-skapsklasse i videregående opplæring. Studien viser at hovedvekten av likestillings-opplæringen besto av opplæring om og for likestilling. Opplæring gjennom likestilling var fraværende i analysen. Fraværet av opplæring gjennom likestilling drøftes, og de tre dimensjonene framheves som nyttige verktøy både i undersøkelse av praksis og som opplæringsstrategi i verdiopplæringen. This article investigates and discusses gender equality education in social studies, in a Norwegian upper secondary school context. Research into this type of education is limited in the Norwegian context, and therefore, studies on democracy education guided the investigation. The dimensions about, for and throughgender equality are used as a starting point for an empirical case study of gender equality education in a social study classroom in upper secondary education. Findings show a predominance of education about and for gender equality, while education throughgender equality was absent in the analysis. This absence is addressed, and the use of the three dimensions is suggested both as tool for studying praxis and as a pedagogical tool for teaching strategy in value education.