Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHandal, Marte
dc.date.accessioned2023-10-24T12:15:25Z
dc.date.available2023-10-24T12:15:25Z
dc.date.created2023-09-12T12:41:21Z
dc.date.issued2023-06
dc.identifier.citationHandal, M. (2023) Opplæring om, for eller gjennom likestilling? En kasusstudie av likestillingsopplæring ved en videregående skole. Acta Didactica Norden (ADNO), 17 (1).en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098423
dc.description.abstractI artikkelen undersøkes og diskuteres likestillingsopplæring i samfunnskunnskap i videregående skole. Forskning på likestillingsopplæring er begrenset i norsk sammen-heng, og derfor har forskning på annen verdiopplæring, som demokratiopplæring, vært førende for undersøkelsen. Dimensjonene om, for og gjennom likestilling dannet utgangspunkt for en empirisk kasusstudie av likestillingsopplæring i en samfunnskunn-skapsklasse i videregående opplæring. Studien viser at hovedvekten av likestillings-opplæringen besto av opplæring om og for likestilling. Opplæring gjennom likestilling var fraværende i analysen. Fraværet av opplæring gjennom likestilling drøftes, og de tre dimensjonene framheves som nyttige verktøy både i undersøkelse av praksis og som opplæringsstrategi i verdiopplæringen.en_US
dc.description.abstractThis article investigates and discusses gender equality education in social studies, in a Norwegian upper secondary school context. Research into this type of education is limited in the Norwegian context, and therefore, studies on democracy education guided the investigation. The dimensions about, for and throughgender equality are used as a starting point for an empirical case study of gender equality education in a social study classroom in upper secondary education. Findings show a predominance of education about and for gender equality, while education throughgender equality was absent in the analysis. This absence is addressed, and the use of the three dimensions is suggested both as tool for studying praxis and as a pedagogical tool for teaching strategy in value education.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherActa Didactica Nordenen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjectvideregående skoleen_US
dc.subjectlikestillingen_US
dc.subjectsamfunnskunnskapen_US
dc.subjectverdiopplæringen_US
dc.titleOpplæring om, for eller gjennom likestilling? En kasusstudie av likestillingsopplæring ved en videregående skoleen_US
dc.title.alternativeEducation about, for or through gender equality? A case study of gender equality education in a Norwegian upper secondary schoolen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 The Author(s).en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.source.pagenumber0en_US
dc.source.volume17en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.5617/adno.9439
dc.identifier.cristin2174328
dc.source.articlenumber22en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal