Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMidthassel, Unni Vere
dc.contributor.advisorØverland, Klara
dc.contributor.authorKolnes, Joachim
dc.date.accessioned2024-01-09T09:26:14Z
dc.date.available2024-01-09T09:26:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationSystemrettet sakkyndighetsarbeid i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) - en eksplorerende studie av samarbeidsutfordringer av Joachim Kolnes, Stavanger: Universitetet i Stavanger, 2023 (PhD thesis UiS, nr. 736)en_US
dc.identifier.isbn978-82-8439-205-9
dc.identifier.issn1819-1387
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3110519
dc.description.abstractSystemretting av sakkyndighetsarbeidet handler om å knytte det sakkyndige utredningsarbeidet i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PP-tjenesten) til utvikling av skolen, i én helhetlig arbeidsoppgave. Avhandlingens hensikt er å bidra til utvikling av en samarbeidspraksis mellom PP-tjeneste og skole som fører til et inkluderende opplæringstilbud for elever med behov for spesialpedagogiske tilrettelegginger. Målet for avhandlingen avgrenses til å skaffe kunnskap om tverrprofesjonelle samarbeidsutfordringer som oppstår ved systemretting av sakyndighetsarbeidet. Det overordnete forskningsspørsmålet er: • Hvilke tverrprofesjonelle samarbeidsutfordringer oppstår ved systemretting av sakkyndighetsarbeidet? I det teoretiske rammeverket relateres problemstillingen til tidligere forskning samt teori som utdyper rasjonale for tverrprofesjonelt samarbeid innen rammene av en systemrettet sakkyndighetspraksis. Tre hovedprinsipper utledes og konkretiseres i en arbeidsmodell for systemretting av sakkyndighetsarbeidet. I metodekapitlet beskrives det hvordan det overordnede forskningsspørsmålet utforskes ved et eksplorerende og multimetodisk forskningsdesign. I en Q-metodologisk studie undersøkes først skoleansatte og PP-rådgiveres erfaringer med en systemrettet sakkyndighetspraksis. Resultatene tyder på manglende samarbeid knyttet til utvikling av kunnskap om elevens behov i løpet av sakkyndighetsprosessen. Elevens opplevelse av skolesituasjonen blir minst vektlagt. Resultatene av den første delstudien ga retning til forskningsfokuset i den påfølgende kvalitative delstudien, som ble satt på PP-rådgiveres opplevelse av utfordringer i samarbeidet med nøkkelinteressentene; eleven selv, foreldrene, lærer og rektor. Resultatene tyder på at mistillit, motstridende forventninger og rolleforvirring i samhandlingen fører til et manglende fokus på mobilisering av nøkkelinteressentenes kunnskap om elevens behov. Resultatene av den andre delstudien tydeliggjorde behovet for en klarere strategi for samarbeid mellom PP-rådgiveren og nøkkelinteressentene i sakkyndighetsprosessen. Samtidig som den andre delstudien ga retning til forskningsfokuset i den tredje delstudien, ga de to første delstudiene begrunnelse for utvikling av en arbeidsmodell for systemretting av sakkyndighetsarbeidet, som så ble prøvd ut i den tredje delstudien. Utprøving av arbeidsmodellen ga så data til den siste kvalitative delstudien, der forskningsfokuset ble satt på PP-rådgiveres opplevelse av å bruke arbeidsmodellen, samt rektorer og læreres opplevelse av arbeidsmåten. Resultatene tyder på at PP-rådgivernes opplevelse av å bruke arbeidsmodellen var ganske konsistent, mens de skoleansattes opplevelse av arbeidsmåten varierte. På de to skolene som fra før opplevde tillit i samarbeidet, vurderte alle parter arbeidsmodellen som en forbedring. For den skolen der tilliten på forhånd syntes å mangle, tyder resultatene på at PP-rådgivers bruk av arbeidsmodellen ikke var tilstrekkelig for å skape denne tilliten. Resultatet av de tre delstudiene diskuteres til slutt i lys av det teoretiske rammeverket. Tverrprofesjonelle samarbeidsutfordringer som oppstår ved systemretting av sakkyndighetsarbeidet relateres her til (1) et uklart og ulikt utredningsfokus, (2) relasjonelle samarbeidsutfordringer og (3) en utydelig samarbeidsstrategi. Et videre kombinert utviklings- og forskningsfokus kan settes på (a) å komplettere arbeidsmodellen med samarbeidskompetanse på disse tre spesifikke områdene samt (b) evaluere utvikling og implementering av en slik arbeidsmodell innen rammene av en intervensjonsstudie.en_US
dc.description.abstractENGLISH SUMMARY System-based expert assessment work is about merging the expert assessment work in the educational-psychological service (EPS) with the development of the school in one overall task. The purpose of the dissertation is to contribute to the development of a collaborative practice between the EPS and schools that leads to inclusive education for students with special educational needs. The aim of the dissertation is limited to acquiring knowledge about cross-professional collaboration challenges that arise in a system-based expert assessment practice. The overall research question is as follows: • What cross-professional collaboration challenges arise in a system-based expert assessment practice? In the theoretical framework, the research focus is related to previous research as well as theory that deepens the rationale for crossprofessional collaboration within the framework of a system-based expert assessment practice. Three main principles are derived and concretized in a working model for system-based expert assessment work. In the method chapter, it is described how the overall research question is explored in three substudies using an exploratory and multimethodical research design. In a Q-methodological study, the experiences of school staff and EPS advisers with a system-based expert assessment practice are first examined. The results indicate a lack of collaboration related to the development of knowledge about the student's needs during the expert assessment process. The student's experience of the school situation is least emphasized. The results of the first substudy give direction to the research focus in a subsequentqualitative study, which is set on EPS advisors' experience of challenges in collaboration with the key stakeholders: the student him- or herself, the parents, the teacher and the principal. The results indicate that mistrust, conflicting expectations and role confusion in the collaboration lead to a lack of focus on mobilizing the key stakeholders' knowledge of the student's needs. The results of the second substudy made clear the need for a clearer strategy for collaboration between the EPS adviser and key stakeholders in the expert assessment process. While the second substudy gave direction to the research focus in the third substudy, the first two substudies provided justification for the development of a working model for system-based expert assessment work, which was then tried out in the third substudy. Testing of the working model then provided data for the last qualitative substudy, where the research focus was on EPS advisers' experience of using the working model, as well as principals' and teachers' experience of the working method. The results indicate that the EPS advisers' experience of using the working model was quite consistent, while the school staff's experience of the working method varied. In the two schools that previously experienced trust in the collaboration, all parties assessed the working model as an improvement. For the school where trust seemed to be lacking in advance, the results indicate that the EPS advisor's use of the work model was not sufficient to create this trust. The results of the three substudies are finally discussed in light of the theoretical framework. Crossprofessional collaboration challenges are related here to (1) an unclear and different research focus, (2) relational collaboration challenges and (3) an unclear collaboration strategy. A further combined development and research focus can be placed on (a) supplementing the work model with collaborative skills in these three specific areas and (b) evaluating the development and implementation of such a work model within the framework of an intervention study.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesPhD thesis UiS;
dc.relation.ispartofseries;736
dc.relation.haspartArtikkel 1: Kolnes, J., Øverland, K., & Midthassel, U. V. (2020). A System-Based Approach to Expert Assessment Work-Exploring Experiences among Professionals in the Norwegian Educational Psychological Service and Schools. Scandinavian Journal of Educational Research, 1-19. DOI: 10.1080/00313831.2020.1754904en_US
dc.relation.haspartArtikkel 2: Kolnes, J., & Midthassel, U. V. (2021). Capturing students’ needs through collaboration-exploring challenges experienced by Norwegian educational-psychological advisers. European Journal of Special Needs Education, 1-15. DOI: 10.1080/08856257.2021.1885175en_US
dc.relation.haspartArtikkel 3: Kolnes, J. (2022). Arbeidsmodell for systemretting av sakkyndighetsarbeidet i pedagogisk-psykologisk tjeneste - en første utprøving. Spesialpedagogikk, 03/22, 54-69.en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjectpedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)en_US
dc.titleSystemrettet sakkyndighetsarbeid i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) - en eksplorerende studie av samarbeidsutfordringeren_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.rights.holder© 2023 Joachim Kolnesen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal