Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKaae Fisker, Jens
dc.contributor.authorAsk, Lars
dc.date.accessioned2024-04-12T15:51:16Z
dc.date.available2024-04-12T15:51:16Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:180738006:91693934
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3126334
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøkes muligheter og utfordringer som mellomledere i norske skoler, ofte referert til som avdelingsledere, møter i utviklingen av Profesjonelle Læringsfellesskap (PLF). PLF er i myndighetsrapporter sett som en forutsetning for lokalt læreplansarbeid i henhold til nasjonale styringsdokumenter. PLF forstås som en gruppe mennesker som deler og kritisk undersøker egen praksis i reflekterende, samarbeidende, inkluderende, læring-fremmende og utviklingsorienterte prosesser. Målet er at skolen skal være en lærende organisasjon, der skoleledelsen arbeider for å skape dette fellesskapet. PLF har fått økt oppmerksomhet de siste tiårene fra praktikere i skoler, forskere og myndigheter. Effektiv ledelse anses som viktig for suksessen til PLF i skoler. Det er forskjellige muligheter og utfordringer som møter skoleledelsen i dannelsen og utviklingen av PLF. Ledelse av PLF er preget av interaksjon. En nordisk modell for skoleledelse er kjennetegnet av korte avstander mellom lærere og ledere, ofte basert på tillit, respekt og anerkjennelse. Å trekke ut og utnytte hverandres kompetanser og å lære av hverandre, både innenfor organisasjonen og på tvers av forskjellige organisasjoner, er viktige elementer i kompetanseutvikling i skoler. I prosessen med å utvikle PLF spiller skoleledelsen en sentral rolle. Sammen skal det faglige fellesskapet velge og forme en vei. Skoleledere, i kraft av sin formelle posisjon, har ekstra innflytelse og stemme i denne prosessen. Skoleledere skal lede prosessen med å ta et utforskende og kritisk blikk på nåværende praksis for å identifisere utviklingsmuligheter. De skal lede den kollektive prosessen med å bestemme retningen skolen ønsker å utvikle seg i, og hvilke spesifikke endringer skolen ønsker å gjøre. I denne avhandlingen vil jeg utforske mulighetene og utfordringene som møter mellomledere i norske skoler når de skal videreutvikle og forme PLF. Mellomledere kan ha forskjellige funksjoner og roller i forskjellige skoler. Spesielt kan størrelsen på skolen bestemme rollen til mellomlederne. I min avhandling har jeg fokusert på mellomledere i mellomstore og store videregående skoler i Norge. I tillegg skal jeg, i lys av mine egne funn og eksisterende forskning på feltet, drøfte mulige endringer som kan gjøre at avdelingsledere kan drive et enda mer effektivt arbeid med å utvikle PLF.
dc.description.abstractIn this master's thesis, the opportunities and challenges faced by middle managers in Norwegian schools, often referred to as 'avdelingsledere' in Norwegian, in the development of Professional Learning Communities (PLCs) are examined. PLCs are seen in government reports as a prerequisite for local curriculum work in line with national policy documents. PLCs are understood as a group of people who share and critically examine their own practice in reflective, collaborative, inclusive, learning-promoting, and development-oriented processes. The goal is for the school to be a learning organization, where the school management works to create this community. PLCs have received increased attention in recent decades from practitioners in schools, researchers, and authorities. Effective leadership is considered important for the success of PLCs in schools. There are various opportunities and challenges that school management faces in the formation and development of PLCs. The leadership of PLCs is characterized by interaction. A Nordic model of school leadership is characterized by short distances between teachers and leaders, often based on trust, respect, and recognition. Drawing out and utilizing each other's competencies and learning from each other, both within the organization and across different organizations, are important elements in competence development in schools. In the process of developing PLCs, school management plays a central role. Together, the professional community should choose and shape a path. School leaders, by virtue of their formal position, have extra influence and voice in this process. School leaders should lead the process of taking an exploratory and critical look at current practice to identify development opportunities. They should lead the collective process of deciding the direction the school wants to develop in, and which specific changes the school wants to make. In this thesis, I will explore the opportunities and challenges that middle managers in Norwegian schools face as they further develop and shape PLCs. Middle managers can have different functions and roles in different schools. Particularly, the size of the school can determine the role of middle managers. In my thesis, I have focused on middle managers in medium-sized and large upper secondary schools in Norway. Additionally, in light of my own findings and existing research in the field, I will discuss possible changes that could enable department heads to conduct even more effective work in developing PLCs.
dc.languageeng
dc.publisherUIS
dc.titleMiddle Managers in the Norwegian School: Opportunities and Challenges in the Development of Professional Learning Communities
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1268]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel