Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLehmann, Olga Vanessa
dc.contributor.authorFæster, Elisabet Arnarsdottir
dc.date.accessioned2024-06-20T15:51:32Z
dc.date.available2024-06-20T15:51:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:226011165:226169671
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135077
dc.description.abstractI forkant av denne studien har jeg gjennomført et søk på kunst- og uttrykksterapi for å finne ut hvilken kunnskap som finnes om emnet og hva som kan utforskes videre. Jeg fant ut at det var utført flere studier på feltet, hvorav de fleste hadde fokusert på barn. Dette virket som en relevant gruppe å skrive om fordi barn kan ha vansker med å utrykke seg og de foretrekker å bruke kunst for å kommunisere (Kahn, 1999). I denne studien vil jeg derfor finne ut hva innvirkningen av kunst- og uttrykningsterapi er på barn og unge, og spesifikt hvilken effekt den har på deres livskvalitet og velvære. Ettersom jeg ikke enda har funnet en systematisk litteraturstudie om kunst- og uttrykksterapiens innvirkning på barns velvære og livskvalitet, vil jeg derfor gjennomføre dette. Måten jeg vil gjøre det på er å følge PRISMA-retningslinjene (Page et al., 2021) og starte med et søk etter studier om temaet. Når jeg har bestemt meg for studiene jeg skal inkludere, vil jeg gå systematisk gjennom dem og gjennomføre en tematisk analyse. Jeg har gjennomført denne systematiske litteraturstudien for å svare på forskningsspørsmålet: Hva er innvirkningen av kunst- og uttrykningsterapi på barns velvære og livskvalitet? Resultatene tyder på at kunst- og uttrykningsterapi for det meste har hatt positive effekter på barns velvære og livskvalitet. Temaene som oppsto av den tematiske analysen er livskvalitet, humør, kognitive evner, stressavlastning og følelser. De inkluderte studiene hadde forskjellige fokusområder, og fra disse kan vi konkludere med flere positive innvirkninger. Studien viser en positiv effekt på humøret til barna, livskvaliteten ble forbedret, og barna opplevde en stressavlastende intervensjon. I tillegg viste én studie en signifikant økning i kritisk tenkning, og andre studier tydet på at barna og ungdommene gikk gjennom en følelsesmessig frigjøring ved å delta i kunst- og uttrykningsterapien. Det kan konkluderes med at kunst- og uttrykningsterapi har gitt lovende resultater og kan ha positive effekter for barn og unge. Både når det gjelder kognitive evner, følelsesmessig utfoldelse, livskvalitet, humørforbedring og stressreduksjon. Jeg anbefaler derfor at denne terapiformen brukes mer til barn med ulike utfordringer, utover de som er sett på i de inkluderte studiene. Jeg anbefaler også for fremtidig forskning å fortsette å se på kunst- og uttrykksterapi blant barn, som også har andre utfordringer enn de som er forsket på her. Det er imidlertid stor grunn til å tro at kunst- og uttrykningsterapi kan komme barn til gode, og det peker mot en lys fremtid for feltet. Nøkkelord: kunst- og uttrykningsterapi, barn, velvære, livskvalitet
dc.description.abstractBefore conducting this study, I carried out a search on expressive arts therapy to find out what knowledge exists on the subject and what can be explored further. I found that several studies had been conducted in the field, most of which had focused on children. This seemed like a relevant group to write about, especially since children can have difficulties expressing themselves and they prefer art as a form of communication (Kahn, 1999). In this study, I will find out what the impact of expressive arts therapy is on children and adolescents, and specifically what effect it has on their quality of life and well-being. I have yet to find a systematic literature study on the impact of expressive arts therapy on children's well-being and quality of life, which is why I’m choosing to carry this out. The way I will conduct this study is to follow the PRISMA guidelines (Page et al., 2021) and start with a search for studies on the topic. Once I have decided on the studies to include, I will systematically go through them and carry out a thematic analysis. I have carried out this systematic literature study to answer the research question: What impact does expressive arts therapy have on children's well-being and quality of life? The results suggest expressive arts therapy has had mostly positive impacts on children's well-being and quality of life. The themes that emerged from the thematic analysis were quality of life, mood, cognitive abilities, stress relief and emotions. The included studies had different focus areas, and from these we can conclude several positive effects. The study shows a positive effect on children’s moods, their quality of life was improved, and the children experienced some stress-relief. Additionally, one study showed a significant increase in critical thinking, and other studies indicated that the children and adolescents went through an emotional release by participating in the therapy. It can be concluded that expressive arts therapy has shown promising results and can have positive effects for children and adolescents. Both in terms of cognitive abilities, emotional development, quality of life, mood improvement and stress reduction. I therefore recommend that this form of therapy be used more for children with various challenges, beyond those considered in the included studies. I also recommend for future research to continue looking at expressive arts therapy among children, including children with other challenges than those considered here. However, there is great reason to believe that expressive arts therapy can benefit children, and this points to a bright future for the field. Keywords: expressive arts therapy, children, quality of life, well-being
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleInnvirkningen av kunst- og uttrykningsterapi for barns velvære og livskvalitet: En systematisk litteraturstudie
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel