Show simple item record

dc.contributor.advisorDemrozi, Florenc
dc.contributor.authorSvanheim, Rolf
dc.contributor.authorWighus, Svein-Thore Hammerseth
dc.contributor.authorAskø, Tina Ravndal
dc.date.accessioned2024-06-26T15:51:29Z
dc.date.available2024-06-26T15:51:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:232788234:233548002
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135944
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractStudentorganisasjonen UiS Subsea som holder til ved Universitet i Stavanger, utvikler hvert år et fjernstyrt undervannsfartøy (ROV) med mål om å delta i undervannskonkurranser. Dette året skal det konkurreres i TAC-Challenge, der ROV-en skal utføre flere ulike oppgaver. Oppgavene innebærer blant annet autonom navigasjon og inspisering av rørledninger langs havbunnen. ROV-en skal i tillegg kunne parkere seg selv på en ladestasjon. Årets ROV har fått navnet Draugen og årets team består av 27 studenter fordelt på de tre studieretningene elektro-, data-, og maskiningeniør. Denne bacheloroppgaven handler om å utvikle et sensorsystem for ROV-en som behandler data hentet inn fra diverse sensorer, og som sender sensordata videre til det overordnede systemet i ROV- en. Sensorene spiller en viktig rolle i ROV-ens ytelse og sikkerhet, og årets sensorsystem har både temperatur- trykk- og lekkasjesensorer. De skal sikre at problemer som overoppheting eller lekkasjer blir varslet til operatøren, og trykksensoren brukes til å beregne hvilken dybde ROV-en befinner seg på. Nytt i år sammenlignet med tidligere års ROV-prosjekt er en Doppler Velocity Log (DVL) som gir informasjon om hvilken orientering, hastighet og posisjon ROV-en har. Realisering av sensorsystemet er gjort ved design av kretskort som inneholder mikrokontroller og alle andre nødvendige komponenter. Rapporten starter med en gjennomgang av de valgte sensorene og deres virkemåte. Valget av senso- rer er basert på fordeler og ulemper med ulike teknologier og bruksområder, men innenfor det budsjettet som er satt opp for sensorsystemet. Videre presenterer rapporten maskinvaren og kretskortet som er utviklet for systemet. Her utdypes det hvilken mikrokontroller som er valgt, skjemategningen som er ut- viklet, og de ulike delene av systemet gjennomgås i detalj. Komplett skjemategning og kretskortutlegg er designet ved hjelp av programvaren Altium Designer. Programvaren i sensorsystemet er utviklet i programmeringsspråket C. Rapporten forklarer hvordan de forskjellige delene av koden for de ulike kretsene fungerer, og presenterer også de grensesnitt som er brukt. Blant annet sjekkes lekkasjedeteksjon hvert 5 ms, og varsler også hvilken lekkasjesensor som gir utslag. Dette sendes sammen med trykk og temperatur til en datamaskin på land, som kan logge data og varsle dersom det er lekkasje eller for høye temperaturer i ROV-en. Til slutt går rapporten gjennom resultatene fra testingen av systemet og det administrative rundt prosjektet. Sensorsystemet er ferdig utviklet i tilfredstillende grad, men det finnes forbedringspotensiale. Der- for diskuteres også forslag til forbedringer av sensorsystemet i slutten av rapporten. På grunn av utfordringer i andre deler av systemet, har det i sluttfasen ikke blitt gjennomført en vellykket vanntest av ROV-en før innleveringsfristen av denne oppgaven. Oppkobling av sensorsystemet mot resten av ROV-systemet vil derfor bli gjort i etterkant av innlevering.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleDesign og utvikling av sensorsystem for fjernstyrt undervannsfartøy
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record