Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOsjord, Øyvind
dc.contributor.authorBekken, Ine Husebø
dc.contributor.authorJonassen, Emma
dc.contributor.authorMoe, Åshild Marie Hetland
dc.date.accessioned2024-06-27T15:51:42Z
dc.date.available2024-06-27T15:51:42Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229214265:230434111
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136258
dc.description.abstractGenerasjonsinndeling har lenge vært et verktøy for å forstå og analysere trekk ved kollektiv atferd og holdninger over tid. De siste tiårene har to distinkte generasjoner; milleniumsgenerasjonen og generasjon Z, trådt inn på arbeidsarenaen med sine unike perspektiver og forventninger. I denne bacheloroppgaven har hovedformålet vært å kartlegge hva millennials og generasjon Z verdsetter på en arbeidsplass. Problemstillingen for denne bacheloroppgaven er: «Hva verdsetter millennials og generasjon Z hos en arbeidsgiver?». Oppgaven har en kvantitativ tilnærming, og ved hjelp av teori, tidligere forskning, deler av The Deloitte global 2023 Gen Z and Millennial Survey samt en egen spørreundersøkelse, har vi fått innsikt i hva millennials og generasjon Z verdsetter. Oppgaven skal også svare på fire forskningsspørsmål: 1. Hvilke faktorer er de viktigste for å skape arbeidsengasjement og motivere millennials og generasjon Z på arbeidsplassen? 2. Hvilke ønsker har millennials og generasjon Z hos en arbeidsgiver? 3. Hvilke likheter og ulikheter i forventninger og ønsker på arbeidsplassen eksisterer mellom millennials og generasjon Z? 4. Hvordan kan organisasjoner tilpasse seg for å rekruttere, utvikle og beholde medarbeidere fra millennials og generasjon Z? Basert på svarene fra våre respondenter og respondentene til Deloitte, fremkommer det at millennials og generasjon Z verdsetter flere av de samme elementene på en arbeidsplass. Lønn, utviklingsmuligheter, et godt arbeidsmiljø, givende arbeid, jobbsikkerhet og fleksibilitet – inkludert muligheten for hjemmekontor og bedre balanse mellom arbeid og fritid – er sterkt verdsatt av begge generasjonene hos en arbeidsgiver. Det er viktig å merke seg at samfunnsmessige endringer som økonomisk uro eller pandemier kan påvirke hva folk verdsetter. Dette ble spesielt tydelig etter Covid-19-pandemien, der flere av respondentene gav uttrykk for endrede ønsker, spesielt knyttet til fleksibilitet, hjemmekontor og digitale møter, samt en større vektlegging av balansen mellom jobb og fritid. Disse faktorene er også blant det som både millennials og generasjon Z verdsetter høyest på en arbeidsplass i dag. Funnene i denne studien kan bidra til å øke forståelsen blant norske bedrifter for hva som verdsettes av millennials og generasjon Z på arbeidsplassen. Dette kan være til nytte for bedrifter i rekrutteringsprosessen, i utviklingen av ansatte og i arbeidet med å beholde dem. Dersom arbeidsgiverne imøtekommer arbeidstakernes ønsker og preferanser på arbeidsplassen, kan det føre til økt arbeidsengasjement og motivasjon blant de ansatte. Med en aldrende arbeidsstyrke og eldrebølgen som er på vei, er det avgjørende å forstå hva disse dominerende generasjonene på arbeidsmarkedet verdsetter. Dette er et aktuelt tema i dagens samfunn, men det krever ytterligere forskning.
dc.description.abstractGenerational categorization has long been a tool for understanding and analyzing traits of collective behavior and attitudes over time. In recent decades, two distinct generations, the Millennial generation and Generation Z, have entered the workplace with their unique perspectives and expectations. The main objective of this bachelor's thesis has been to assess what Millennials and Generation Z value in a workplace. The research question for this thesis is: "What do Millennials and Generation Z value in an employer?" The thesis adopts a quantitative approach, and through theory, previous research, parts of The Deloitte Global 2023 Gen Z and Millennial Survey, and a self-conducted survey, we gained insights into what Millennials and Generation Z value. The thesis also aims to address four research questions: 1. What are the key factors for creating work engagement and motivating Millennials and Generation Z in the workplace? 2. What are the desires of Millennials and Generation Z from an employer? 3. What similarities and differences exist in expectations and desires in the workplace between Millennials and Generation Z? 4. How can organizations adapt to recruit, develop, and retain employees from Millennials and Generation Z? Based on the responses from our participants and the respondents in the Deloitte survey, it appears that Millennials and Generation Z value many of the same things in the workplace. Factors such as salary, development opportunities, a positive work environment, fulfilling work, job security, and flexibility– including remote work and a better work-life balance – are highly valued by both generations in an employer. It is important to note that societal changes like economic uncertainty or pandemics can influence what individuals value. This was particularly evident after the Covid-19 pandemic, where several respondents expressed changing desires, particularly regarding flexibility, remote work, digital meetings, and a heightened emphasis on work-life balance. These factors are also among the highest valued by both Millennials and Generation Z in the workplace today. The findings of this study can provide Norwegian businesses with increased insights into what Millennials and Generation Z value in a workplace. This can assist companies in recruitment, development, and retention efforts. By meeting the desires and preferences of these generations in the workplace, it can lead to greater work engagement and motivated employees. With an aging workforce and the impending wave of retirement, it is crucial to understand what these two generations, who are becoming dominant in the workforce, value. This is a relevant topic in today's society, but one that requires further research.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleHva verdsetter millennials og generasjon Z hos en arbeidsgiver? En studie av deres ønsker og preferanser.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel