Influecer marketing: "Du vil vel bli som meg?"
Bachelor thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (Business) [1145]
Abstract
Denne bacheloroppgaven handler om markedsføring gjennom influencere på sosiale medier og tar for seg problemstillingen:
«Har «influencer marketing» stor påvirkningskraft på forbrukeres kjøpsintensjon, og hvem blir mest påvirket?»
For å besvare problemstillingen har jeg benyttet meg av kvalitativt forskningsintervju. Jeg har gjennomført to anonymiserte dybdeintervjuer, med en jente og en gutt som hører til målgruppen.
Basert på de litterære kildene og funnene fra den kvalitative metoden, fikk jeg god innsikt i hvordan «influencer marketing» påvirker forbrukere og hvem som blir mest påvirket.
På bakgrunn av funnene i analysen og forskningen som ligger bak kan jeg konkludere med at «influencer marketing» har stor påvirkningskraft, spesielt hos de yngre.
Jeg har blitt mer kjent med utviklingsprosessen for bruken av markedsføring i sosiale medier, og denne antyder at dette er det verdt å forske videre på.