Show simple item record

dc.contributor.advisorRavndal, Bjarte
dc.contributor.authorHongseth, Synne
dc.contributor.authorHåvik, Hedda Geitung
dc.date.accessioned2024-06-27T15:51:45Z
dc.date.available2024-06-27T15:51:45Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229214265:231971755
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136261
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med oppgaven er å besvare følgende problemstilling: “Hvordan kan implementeringen av kunstig intelligens påvirke effektiviteten til Lyse AS?” Vi har valgt å fokusere på implementeringen av kunstig intelligens i Lyse, og hvordan Microsoft 365 Copilot kan påvirke effektiviteten til Lyse. Den teknologiske utviklingen de siste tiårene har endret hverdagen til bedrifter, samfunn og det enkelte mennesket. Grunnet dagens mer teknologidrevne verden, så har kunstig intelligens blitt en avgjørende faktor for innovasjon og effektivitet på tvers av ulike sektorer. I det teoretiske rammeverket har oppgaven fokuset på å definere kunstig intelligens og å sette kunstig intelligens i system. Vi har sett på hvordan implementering av ny teknologi kan gjennomføres på best mulig måte og spesielt bruksområde til Microsoft 365 Copilot. Vi har introdusert to ulike modeller som er blitt benyttet, «Seven Patterns of AI» og Gartner Hype Cycle og introdusert resultatene fra AkerBP sin implementering av Microsoft 365 Copilot. For å vurdere hvordan repeterende oppgaver kan automatiseres har vi sett på en studie fra USA og rapport fra AkerBP. For å belyse og analysere vår problemstilling, valgte vi å bruke kvalitativ metode. Vi har gjennom forskningsintervju, intervjuet ansatte i Lyse som er med på et pilotprosjekt for implementering av Microsoft 365 Copilot. I intervjuene ønsket vi å fokusere på hvor informantene mente deres arbeid hadde blitt endret etter bruk av Copilot i deres arbeidshverdag. Hovedfunnene fra intervjuene forteller at de ansatte ser en liten påvirkning på effektivitet på nåværende tidspunkt. Informantene venter på norsk språkstøtte, og forventer at bruken vil øke i takt med utviklingen til Copilot. Alle informantene belyser at deres repeterende oppgaver er blitt mer automatisert og ser dermed potensialet til å effektivisere arbeidshverdagen, noe som gir muligheter til å fokusere på mer verdiskapende arbeid.
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to address the following research question: “How can the implementation of artificial intelligence affect the efficiency of Lyse AS?” We have chosen to focus on the implementation of artificial intelligence at Lyse, and how Microsoft 365 Copilot can impact the efficiency of Lyse. The technological developments over the past decades have changed the daily operations of businesses, societies, and individuals. Due to today's technology-oriented world artificial intelligence has become a substantial factor for innovation and efficiency across various sectors. In the theoretical framework, the task has focused on defining artificial intelligence and contextualizing it within a system. We have explored how the implementation of new technology can be carried out in the best possible way, particularly focusing on the application of Microsoft 365 Copilot. We have introduced two different models that have been used, “Seven Patterns of AI” and the Gartner Hype Cycle and presented the results from AkerBP’s implementation of Microsoft 365 Copilot. To assess how repetitive tasks can be automated, we have looked at a study from the USA and a report from AkerBP. To analyze our research question, we chose to use a qualitative method. We have conducted research interviews with employees at Lyse who are participating in a pilot project for the implementation of Microsoft 365 Copilot. In the interviews, we aimed to focus on how the informants believed their work had been changed after using Copilot in their daily work. The main findings from the interviews indicate that the employees currently see a slight impact of efficiency. The informants are waiting for Norwegian language support and expect that usage will increase as Copilot continues to develop. All highlight that their repetitive tasks have become more automated, thereby seeing the potential to streamline their workdays, which provides opportunities to focus on more value-creating work.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleHvordan kan implementeringen av kunstig intelligens påvirke effektiviteten til Lyse AS?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record