Show simple item record

dc.contributor.advisorRavndal, Bjarte
dc.contributor.authorAlbretsen, Heidi
dc.contributor.authorØgreid, Kari Knutson
dc.date.accessioned2024-06-27T15:51:48Z
dc.date.available2024-06-27T15:51:48Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229214265:231552012
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136263
dc.description.abstractMotivasjon er en essensiell faktor for de ansattes trivsel, engasjement og prestasjoner på en arbeidsplass. Motiverte ansatte vil ofte jobbe hardt, ta initiativ og oppnå gode resultater. Derfor er det viktig å forstå hva som motiverer ansatte på arbeidsplassen, og hvordan man kan legge til rette for et motiverende arbeidsmiljø. I denne oppgaven har vi utforsket hvilke faktorer som kan bidra til å øke motivasjonen på arbeidsplassen og vi ønsker å besvare problemstillingen: “Hvilke faktorer påvirker motivasjonen til ansatte og hvordan kan motivasjon bidra til høyere trivsel i organisasjoner?” Vi har sett på ulik forskning som er gjort på feltet og har analysert svarene fra en spørreundersøkelse som ble sendt til en bedrift. Utvalgt teori til oppgaven er Deci & Ryans selvbestemmelsesteori, Adams egenkapitalteori og Frederick Herzbergs motivasjons- og hygieneteori. Selvbestemmelsesteorien består av tre ulike grunnleggende behov som må dekkes for å øke motivasjonen. Disse er tilhørighet, kompetanse og autonomi, og viser seg å ha en sentral sammenheng for motivasjonsnivået. Egenkapitalteori handler om at mennesker vurderer sin egen input og output opp mot andre, og på bakgrunn av dette vurderer rettferdigheten og derav hvordan en vil justere egenkapitalen, som kan endre motivasjonen for den enkelte. Herzbergs tofaktorteori handler om at trivsel og motivasjonsfaktorer knyttes til selve arbeidsoppgavene, og at mistrivsel og demotivasjon utløses av hygienefaktorer som personalpolitikk og lønn. Metodedelen i oppgaven forklarer utvalgt forskningsmetode. For å besvare problemstillingen falt valget på spørreundersøkelse som metode. Bakgrunnen til dette var at vi mener det er en god metode for å innhente mye data og at man kan generalisere svarene. Videre vurderes oppgavens reliabilitet, validitet, generaliserbarhet og etisk forskningsatferd. I analysedelen blir resultatene presentert på bakgrunn av innhentede data fra spørreundersøkelsen. Videre vil svarene analyseres, og vi fremhever betydelige funn. Etter analysen kommer vi til diskusjonsdelen hvor vi diskuterer spørreundersøkelsen og relevant teori i lys av problemstillingen til oppgaven. Til slutt i oppgaven konkluderer vi med at det er flere faktorer som påvirker ansattes motivasjonsnivå. De viktigste funnene er at sosiale relasjoner og autonomi er viktige for motivasjonen til ansatte, og at disse faktorene kan føre til høyere trivsel i organisasjonen. Dette er noe vi har sett i flere av svarene i spørreundersøkelsen vår, og vi har også sett det fremhevet i forskningen vi har sett studert.
dc.description.abstractMotivation is an essential factor for employees' well-being, commitment and performance in the workplace. Motivated employees are often willing to work hard, take initiative and achieve good results. It is therefore important to understand what motivates employees in the workplace, and how to facilitate a motivating work environment. In this thesis, we have explored factors that can contribute to increasing motivation in the workplace, addressing the research question: "What factors influence the motivation of employees and how can motivation contribute to higher well-being in organisations?" We have examined various research conducted in the field and analysed the responses from a survey that was sent to a company. The selected theories for the thesis are Deci & Ryan's Self-Determination theory, Adam's Equity theory and Frederick Herzberg's Motivation and Hygiene theory. The Self-Determination theory consists of three different basic needs that must be met in order to increase motivation. These are a sense of belonging, competence and autonomy, and are shown to have an important connection to the level of motivation. Equity theory focuses on individuals evaluating their own input and output in comparison to others, and based on this assessment of fairness and subsequent desire to adjust equity, this can influence an individual’s motivation. Herzberg's Two-Factor theory revolves around the idea that well-being and motivation factors are linked to actual work tasks themselves, while dissatisfaction and demotivation are triggered by hygiene factors such as personnel politics and salary. The methodology section of the thesis explains the selected research method. To answer the research question, a survey was chosen as the method. The reason for this decision was that we believe it is a suitable method for gathering a large amount of data and allowing for generalising the replies. Additionally the reliability, validity, generalisability and ethical research behaviour of the thesis are assessed. In the analysis section the results are presented based on the collected data from the survey. Furthermore, the responses are analysed, and significant findings are highlighted. Following the analysis, we proceed to the discussion section where we discuss the survey and relevant theories in relation to the research question of the thesis. Finally we conclude that there are several factors that affect employees motivation levels. The most important findings indicate that social relationships and autonomy are crucial for employee motivation and that these factors can lead to higher well-being within the organisation. This is something we have observed in several of the responses from our survey, and it is also highlighted in the research we have reviewed.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleHvilke faktorer påvirker motivasjonen til ansatte og hvordan kan motivasjon bidra til høyere trivsel i organisasjoner?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record