Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEvensen, Kjersti Berge
dc.contributor.authorStunes, Sander
dc.contributor.authorJasinska, Natalia Anna
dc.date.accessioned2024-06-27T15:51:56Z
dc.date.available2024-06-27T15:51:56Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229214265:231832150
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136269
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven skal det gjøres rede for hva som motiverer ansatte i NAV ved bruk av Herzberg motivasjonsteori og selvbestemmelsesteorien til Deci. Ved hjelp av semistrukturerte intervjuer som ble gjennomført på NAV Sandnes, ble det identifisert flere faktorer som påvirker motivasjonen blant ansatte i NAV. Alle funn i denne oppgaven peker på at arbeidsmiljøet på arbeidsplassen spiller en hovedrolle i motivasjonen blant ansatte i NAV. Informantene liker og trives med å samarbeide med sine kolleger både i avdelingen og på tvers av avdelinger. På generell basis trives de også med selve arbeidsmiljøet. I tillegg utgjør ledelsen en viktig rolle. Ledelsens evne til å tilby fleksibilitet og autonomi uten å overvåke sine ansatte er en viktig faktor som bidrar til å opprettholde motivasjonen. En fleksibel arbeidshverdag blir også verdsatt av ansatte, og en hybrid løsning blir satt pris på. I tråd med valgt teori og gjennomført forskning, viser funnene at lønn ikke er en hovedmotivasjon blant ansatte i NAV, men at det er andre motivasjonsfaktorer som autonomi, samfunnsoppdrag og arbeidsmiljø som fører til opprettholdelse av motivasjon på lang sikt. Av disse motivasjonsfaktorene, synes det å være samfunnsoppdraget som er en av de mer sentrale. Å hjelpe mennesker og være en viktig aktør i deres liv, gir mening og formål til arbeidet alle ansatte i NAV utfører. Mange får arbeidsglede ved å kunne hjelpe de som er i en sårbar livssituasjon. I tillegg til positive funn, ble det også identifisert områder for forbedring som kan øke motivasjonen blant de ansatte. Forbedring inkluderer behovet for bedre oppfølging av spørreundersøkelser gjennomført ved NAV-kontorene, samt ønske om flere sosiale arrangementer på arbeidsplassen. Utfordringer knyttet til sykefravær på arbeidsplassen og kommunikasjon med ledelsen, er også nevnt som potensielle forbedringsområder. Målet er at denne studien kan bidra til en bedre og dypere forståelse av motivasjonen blant ansatte i NAV, og gi innsikt som videre kan brukes til å utarbeide eller utvikle effektive motivasjonsstrategier i NAV.
dc.description.abstractIn this bachelor’s thesis, the motivation amongst employees in NAV is going to be determined using both Herzberg’s Theory of Motivation and Deci’s Self-Determination Theory. Using a series of semi-structured interviews conducted at NAV Sandnes, it was discovered that there are a variety of factors that determine the motivation of an employee at NAV. All discoveries in this study point to the same conclusion - the quality of the work environment plays a substantial role when it comes to the motivation of a NAV employee. The informants appreciate and feel gratified when collaborating with colleagues in both their own and other divisions. Additionally, they also enjoy the work environment as a whole. Management constitutes a major role in this field. The management’s ability to provide flexibility and autonomy without keeping employees under surveillance, is an important factor that contributes to maintaining motivation. A flexible workday is held in high regard by employees, and a hybrid solution is also something that is appreciated. In line with the selected theory and conducted research, discoveries reveal that salary is not the main motivation for the members of staff in NAV. Instead are factors like autonomy, societal missions and work environment deemed to be more beneficial for motivation in the long haul. Completing NAV’s societal missions comes across as being the most central of these factors. Aiding individuals and playing a key part in someone’s life gives fulfillment and purpose to the work conducted by employees of NAV. Many of them receive job satisfaction from helping others who are experiencing vulnerable life conditions. In addition to positive discoveries, there were also found areas for improvement that could increase the motivation of employees. These improvements include a better follow-up of surveys conducted by NAV departments, as well as more social arrangements in the workplace. There has also been mentioned issues related to absence from the workplace and communication with management, that could potentially be areas for improvement. This study contributes to obtaining a deeper understanding on the topic of motivation amongst employees of NAV. It also gives insight that can be used to develop and improve motivational strategies.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleHva driver motivasjonen blant ansatte i NAV, og hvordan påvirker disse faktorene arbeidsglede og engasjement?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel