Show simple item record

dc.contributor.advisorRavndal, Bjarte
dc.contributor.authorGinkaite, Gintare
dc.contributor.authorHajo, Dilan
dc.contributor.authorHamdar, Nazila
dc.date.accessioned2024-06-27T15:52:16Z
dc.date.available2024-06-27T15:52:16Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229214265:230615922
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136284
dc.description.abstractBacheloroppgaven tar for seg motivasjon blant ansatte i arbeidshverdagen. Motivasjon som et tema er både omfattende og komplekst, påvirkes av en rekke variabler. Definisjonen av selve ordet motivasjon kan beskrives som indre psykologisk press som gir oss driftskraft til å handle (Jacobsen & Thorsvik, 2019). Målet med motivasjonsstudiet er å forstå hvilken rolle ledelsen spiller i motivasjonsprosessen, samt å identifisere de faktorene for jobbtrivsel og hva som kjennetegner motivasjonen og trivselen blant ansatte. Med denne oppgaven ønsker vi spesielt legge vekt på sammenheng mellom ansattes motivasjon og leders atferd og lederstil. Derfor har vi valgt å arbeide med følgende problemstilling: «Hvordan påvirker lederens atferd motivasjonen til arbeidstakeren på jobb?» For å besvare problemstillingen benyttet vi en fenomenologisk tilnærming ved hjelp av kvalitativ metode, hvor datainnsamlingen ble utført gjennom kvalitative intervjuer med 13 informanter med ulik bakgrunn og arbeidsstillinger. Vår hensikt var å inkludere informanter både fra privat og offentlig sektor for å kunne sammenligne ledelsens rolle i begge sektorer. Formålet med intervjuene var å oppnå bedre forståelse av i hvor stor grad leders atferd påvirker motivasjonen og hva som motiverer ansatte på arbeidsplassen. Resultatene fra datainnsamlingen ble deretter analysert opp mot ledelses- og motivasjonsteorier. Ledelsesteorier ble først presentert, etterfulgt av motivasjonsteorier. Under ledelsesteorien har vi benyttet oss av ulike perspektiver, inkludert studier om lederstil og lederatferd, situasjonsbestemt ledelse, Fiedlers ledelsesteori, deltakende lederskap, kommunikasjonens rolle innen ledelse og anvendelse av femfaktormodellen. Blant forskerne som har vært sentrale i våre arbeidet på dette området finner vi navn som Paul Hersey og Kenneth Blanchard. Når det gjelder motivasjonsteorier, har vi utforsket konsepter som ytre og indre motivasjon, jobbkarakteristikamodellen, kognitiv motivasjonsteori, Maslows behovspyramide, Hertzberg tofaktormodell og sosiale motivasjonsteorier. Vi har støttet oss til arbeidet til forskere som Edward Locke, Latham, Hachamn og Oldham. Etter grundig datainnsamling og analyse har vi fastslått at ledelsens atferd utgjør en betydelig faktor som påvirker arbeidsmiljøet og motivasjonen til arbeidstakerne. Våre funn understreker den viktige rollen som gode ledere spiller i å fremme en positiv arbeidskultur. Gjennom tilbakemeldinger, tilgjengelighet og effektiv kommunikasjon er disse lederne i stand til å skape et miljø som oppmuntrer til engasjement og produktivitet blant de ansatte. På den andre siden av spekteret av ledelsesatferd identifiserte vi hvordan dårlig ledelse kan ha negative konsekvenser. Manglende kommunikasjon, utilgjengelighet og urettferdig behandling kan virke demotiverende og føre til redusert arbeidsengasjement og trivsel blant ansatte. Våre studie konkluderes med behovet for en tilpasset tilnærming til ledelse som tar hensyn til individuelle behov og preferanser blant ansatte. Dette inkluderer en kontinuerlig evaluering av ledelsespraksis for å sikre at praksisen forblir relevant og effektiv for å opprettholde et motiverende arbeidsmiljø over tid. Ved å tilpasse seg endrede behov og omstendigheter kan ledelsen bidra til å opprettholde en positiv arbeidskultur som fremmer ansattes trivsel og suksess.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleLedelsens rolle i arbeidsmotivasjon. Hvordan påvirker lederens atferd motivasjonen til arbeidstakeren på jobb?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record