dc.description.abstract | Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke om norske mediehus er avhengige av sosiale medier for sin daglig drift. Min oppgave har dermed tatt for seg følgende forskningsspørsmål:
Er norske redaksjonelle mediehus avhengig av sosiale medier?
Personlig interesse og nysgjerrighet er noe av bakgrunnen for denne oppgaven. Gjennom intervjuer av seks ulike mediehus, statistikk og tidligere forskning har jeg forsøkt å svare på problemstillingen på best mulig måte.
I oppgaven har jeg gjennomført en kvalitativ studie med semistrukturerte intervjuer. Informantene i denne oppgaven er nøkkelpersoner i mediehusene som hadde et unikt innsyn i bedriftens forhold til sosiale medier.
Teorikapittelet inkluderer relevant statistikk og tidligere forskning på temaet. Denne informasjonen er brukt i analysekapitelet for å besvare på forskningsspørsmålet mitt på best mulig måte.
Studien viser at norske redaktørstyrte mediehus er avhengige av sosiale medier i ulik grad. Noen mediehus erkjenner sin avhengighet, mens andre ikke er avhengig av sosiale medier for sin daglige drift. Selv om sosiale medier gir verdifull synlighet og en viss trafikk, er en direkte økonomisk avhengighet ikke utbredt hos flertallet. | |