dc.description.abstract | I denne empiriske oppgaven er målet å undersøke om det har vært positivt for lokale
nyhetsmedier i regionen at NRK Rogaland har lagt ned Facebook-siden sin. Oppgaven
har hovedvekt på empiri hentet fra Meta, men benytter også noe teori for å forklare
fenomener og drøfte resultatene. I oppgaven analyserer jeg interaksjoner målt opp mot
antall poster, som gir meg en interaksjonsrate. Dette kan svare på om lokalavisene har
opplevd større engasjement på postene sine etter at konkurrenten, NRK Rogaland, la
ned Facebook-siden. Jeg ser på historiske tall tilbake til våren 2022, og retter deretter
søkelyset mot perioden januar til april 2024. Det er i denne perioden NRK Rogaland
legger ned Facebook-siden.
De viktigste funnene denne oppgaven viser, er at avisene i Rogaland samlet sett
øker interaksjonsraten sin på Facebook samtidig som NRK Rogalands Facebook-side
legges ned. På individnivå øker flere av avisene, mens noen andre opplever nedgang.
Likevel er det altså en vekst samlet sett. Dette har de klart selv om det ved en
sammenlignbar nedleggelse tidligere kan påvises et fall i interaksjonsraten. Funnene kan
imidlertid ikke slå fast et kausalitetsforhold mellom nedleggelsen og avisenes vekst. Til
det er måleperioden for kort. Men oppgaven gir et øyeblikksbilde av de umiddelbare
ringvirkningene av at NRK legger ned distriktskontorenes Facebook-sider. Avslutningsvis
foreslår jeg at videre forskning på temaet kan være interessant, da i et
mediemangfoldsperspektiv, men at det da bør være en lengre måleperiode. | |