Formel 1 i Norge før og etter Drive to Survive: En analyse av utviklingen i norske mediers dekning av Formel 1
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3136886Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1289]
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er todelt. Den kartlegger utviklingen av Formel 1-dekningen i Norge etter Netflix-dokumentaren Drive to Survive kom ut. Den undersøker også grunnene til at mediehusene ønsker å trappe opp sin dekning rundt en valgt sport. Problemstillingen denne oppgaven besvarer er «Hvordan har pressedekningen av Formel 1 i Norge endret seg etter at Netflix-dokumentaren Drive to Survive kom ut?». Den tar for seg Formel 1-dekningen til VG Nett og Viaplay.
Oppgaven bruker teorier om symbiosen mellom sport og medier, sport som underholdningsindustri og dagsorden. Gjennom metodene kvantitativ innholdsanalyse, kvalitativ tematisk innholdsanalyse og kvalitative intervjuer har oppgaven gjort funn som er med på å besvare problemstillingen. De viktigste funnene i denne oppgaven er at både VG Nett og Viaplay har trappet opp sin dekning av Formel 1. VG Nett har en mer omfattende dekning enn tidligere, med flere artikler og direkteoppdatering under Formel 1-løp. Viaplay satser stort på Formel 1-dekningen med mer omfattende studiosendinger enn tidligere. Det brukes også mer ressurser på Formel 1-stoff enn det ble gjort tidligere i begge mediehusene.
Formel 1-stoff tiltrekker seg flere lesere og seere enn tidligere. Dette gjør det attraktivt for mediehusene å levere en omfattende dekning av sporten. Symbiosen mellom sport og medier er sentral i denne forskningen. Det er en eksponeringssymbiose der mediene og sporten er avhengig av hverandre for å få ønsket resultat. Både VG Nett og Viaplay sin begrunnelse til at de har valgt å trappe opp sin dekning kan sees i sammenheng med denne symbiosen.