Show simple item record

dc.contributor.advisorMargoni, Francesco
dc.contributor.authorLundberg, Elise
dc.date.accessioned2024-07-02T15:51:46Z
dc.date.available2024-07-02T15:51:46Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:226011165:226169632
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137368
dc.description.abstractAbstrakt Det er en skjevfordeling mellom kjønnene blant toppstillinger i Norge. Kun 26% av toppledere og 17% av daglige ledere i aksjeselskap er kvinner (Lekve, 2023). Stereotypien om at ledere er menn er vist i flere studier (Schein, 1973), og kan være en av årsakene til skjevfordelingen. Denne semi-systematiske studien skal analysere tidligere forskning for å undersøke hvordan kjønnsstereotypier påvirker evalueringen av kvinner som ledere. Et systematisk søk ble gjennomført i PsycInfo og Scopus. Selektering av artikler ble gjennomført ved å bruke eksklusjons- og inklusjonskriterier samt PRISMA diagrammet. Artiklene inkludert i analysen er publisert fra 2015-2024 og har samlet inn original data i et vestlig kulturelt land. Resultatene viser at det eksisterer en fremtredende kjønnsstrereotypi om at ledere er menn, og en økende preferanse for kvinnelige ledere. Studiene viser at kvinner og menn blir vurdert ulikt til tross like forutsetninger, og tilnærming til lederrollen. Evalueringen av kvinnelige ledere varierer basert på kjønnet til deltakerne. Begrensninger for denne oppgaven har blant annet vært tidsbegrensningen som har gjort at det kun er inkludert fem artikler i analysen, og at det har vært min subjektive vurdering at disse artiklene passet best til å diskutere problemstillingen. Funnene kan bidra til å skape bevissthet rundt påvirkningen av stereotypier i evalueringen av ledere, og utvikle strategier for å hindre dette. Konklusjonen er at kvinner blir oppfattet som at de mangler egenskaper som kreves av en leder, og at kjønn på den som evaluerer kan ha en påvirkning på hvor positivt en kvinne blir evaluert. Nøkkelord: Stereotypier, ledelse, kvinnelige ledere
dc.description.abstractAbstract There is a gender imbalance in top positions in Norway. Only 26% of the top executives and 17% of managing directors in stock companies are women (Lekve, 2023). The stereotype that leaders are men, has been demonstrated in several studies (Schein, 1973), and this might be the cause of the imbalance. The purpose of the paper is to examine how gender stereotypes influence the evaluation of women as leaders. A systematic search was carried out in PsycInfo and Scopus. Selecting articles were conducted with exclusion- and inclusion criteria and the PRISMA flowchart. The articles are published between 2014-2024 and have sampled original data in western cultural countries. Five articles are included in the review. The results shows that there exists a gender stereotype of leaders being men, and an evolving preference for female leaders. The analysis demonstrates that females are evaluated more negatively, in contrast to men, when both genders show the same approach and have the same prerequisites. The evaluation of female leaders also depends on the gender of the participants. The limited amount of time has been a limitation to the extent that I only included five articles in the review. It has been my subjective appraisal that these articles are the ones best fitted to discuss the issue of the paper. The findings can help demonstrate the value of conducting initiatives to raise awareness of the effects of stereotypes in the evaluation of leaders and develop strategies to prevent this. The conclusion is that there exists a perception of females missing some characteristics a leader should have, and that gender of the ones evaluating can affect the degree women are positively evaluated. Keywords: stereotypes, leaders, female managers
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleStereotypier sin rolle i evalueringen av kvinner som ledere: en semi-systematisk litteraturstudie
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record