Undersøkelse av mikrostruktur og mekaniske egenskaper av WAAM-produsert stål, Duplex-legering 2205 og 2209
Abstract
Denne oppgaven utforsker materialegenskapene til additivt tilvirket Duplex-stål, legering 2205 og 2209. Arbeidet utføres i samarbeid med Kongsberg Maritime, med hensikt om å utforske anvendeligheten av additivt tilvirket (WAAM) stål for bruk i produksjon av vannjet-impellere. Universitetet i Stavanger fikk tilsendt to rektangulære blokker på størrelse 110×70×70mm. Oppgaven dekker en rekke tester for å vurdere materialenes egenskaper. Dette inkluderer strekkprøver, skårslagsprøver, hardhetstesting, korrosjonstesting (G48), og mikroskopisk analyse (SEM, EBSD).Resultatene fra strekk- og skårslagstestene viste store variasjoner i strekkfasthet og duktilitet mellom prøver fra forskjellige steder i de tilvirkede blokkene. Dette ga indikasjoner om ulike materialegenskaper avhengig av høyde og plassering i materialblokkene. Videre ble det observert sveisedefekter og porøsitet i begge legeringene, som påvirket de mekaniske egenskapene negativt. Mikroskopiske analyser viste variabel fasefordeling og tilstedeværelsen av Sigma-faser, som kan svekke korrosjonsmotstanden. G48-korrosjonstester indikerte en mulig reduksjon i langtidsholdbarheten til materialene i korrosive miljøer, men dette anbefales å undersøkes ytterligere.Oppgaven konkluderer med at Duplex-legering 2205 og 2209 ikke er brukende til gjeldende formål, ved bruk av produksjonsmetoden utført for de to materialblokkene. Årsaker kan være ugunstig sveiseparametere, varmebehandling og/eller avkjølingsprosessen de to legeringene har vært igjennom. Utfordringer relatert til sveisedefekter og fasefordeling må adresseres for å kunne anvendes slik Kongsberg Maritime ønsker. Videre forskning anbefales for å optimalisere produksjons- og varmebehandlingsprosessen, og utforske effekten av ulike avkjølingshastigheter for å oppnå ønsket fasefordeling og unngå utfelling av skadelige faser.