Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSjurseike, Ragnhild Johanne
dc.contributor.authorRoshan, Sina Leon Ellingsen
dc.date.accessioned2024-07-04T15:52:12Z
dc.date.available2024-07-04T15:52:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:231448708:231456099
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138062
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven utforsker hvordan sosiologiske perspektiver på kulturell og sosial reproduksjon kan bidra til å forklare kjønnsforskjeller i akademiske prestasjoner. Gjennom en litteraturgjennomgang undersøker oppgaven hvordan strukturelle forhold og subjektive vurderinger, påvirker elevers skoleprestasjoner. Oppgaven finner at det virker som både lærere og elevers handlinger innenfor utdanningssystemet, samt offentlige diskurser kan bidra til å opprettholde og forsterke eksisterende kjønnsforskjeller. Oppgaven konkluderer med at det finnes behov for videre forskning for å avdekke flere av årsaksforklaringene til kjønnsforskjeller i akademiske prestasjoner.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleSkoletapere eller Diskriminering? - En Litteraturgjennomgang av Sosial og Kulturell Reproduksjon i Akademiske Prestasjoner
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1337]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel