Fra skjerm til samfunn: En dokumentanalyse for å avdekke den Sosiale dynamikken i videospill.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138077Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1337]
Sammendrag
I Denne studien utforsker skjæringspunktet mellom videospillengasjement og spilleopplevelse gjennom de teoretiske linsene habitus, flyt og interaction ritual chains. Ved hjelp av en kvalitativ dokumentanalysemetode undersøker denne studien ulike mainstream-videospill for å forstå hvordan disse teoriene manifesterer seg i spilldesign og påvirker spillernes atferd. Habitusteorien ledet undersøkelsen av de sosiale og kulturelle aspektene ved spillene, mens flyt-teorien bidro til å undersøke under hvilke forhold spillerne oppnår optimalt engasjement. IRC-teorien ble brukt til å analysere mekanikkene som oppmuntrer til repeterende atferd og vedvarende spilling. Funnene tyder på at habitus, flyttilstanden, interaction ritual chains teoriene er like viktige i et digitalt media som videospill selv om teoriene er basert på virkelighetens sosiale tilværelser noe som gir implikasjoner for spilldesign og spillerinteraksjon. Denne studien bidrar til den bredere diskursen om spill sosiologi ved å fremheve hvordan teoretiske rammeverk kan forutsi og forklare spillerengasjement i digitale spillmiljøer. Analysene tar sikte på å gi et balansert perspektiv på hvordan videospill påvirker moderne kultur og mellommenneskelige relasjoner. Fremhever både de positive effektene, som å fremme innovasjon og samfunnsbygging, og de negative aspektene, som potensiell avhengighet og psykiske problemer.